In welke situaties wil je digitaal contact? En wanneer juist liever niet?

Even bellen voor een uitslag of met een korte vraag waarvoor je toch even wil weten wat je huisarts adviseert: in sommige gevallen kan digitaal contact heel handig zijn. Maar soms wil je ook een arts in de ogen kijken en een afspraak in de praktijk of het ziekenhuis.  

Met mijn collega’s kijk ik hoe we onze verzekerden de keuze kunnen geven om ook digitaal contact te hebben. En dan is het natuurlijk belangrijk dat de mogelijkheden aansluiten bij wat jij belangrijk vindt. Daarom zijn we benieuwd: in welke situaties vind jij digitaal contact handig en prettig en wanneer juist helemaal niet?  

Bovenliggend
  • Offline

    Hallo ,

    Ik kan mij helemaal voorstellen dat deze vorm van communiceren in de toekomst meer kan worden ingezet. Fijn dat dit nu eigenlijk gaat gebeuren. Dit scheelt een hoop logistiek geregel met vervoer van en naar zorgverleners. 

    Ik denkt dat je het prima kan inzetten voor bepaalde routine controles hiermee bedoel ik consulten die maandelijks of jaarlijks terugkeren waarbij alleen bloedwaardes worden gecheckt. Steeds meer kunnen waardes van bijvoorbeeld bloedsuiker op afstand worden uitgelezen. Een videoconsult zou dan een prima idee zijn. 

    Een consult waarbij een diagnose word gesteld of een belangrijke uitslag zoals een MRI-scan zou ik toch liever face to face in het ziekenhuis hebben.

    In het geval van mijn revalidatie zou ik mijn jaarlijkse controle waarbij testen worden gedaan fysieke houden maar zodra ik een kort advies nodig heb zou een videoconsult volstaan.

    Bijkomend voordeel is dat je de wachttijd beperkt en wellicht ook de uitlooptijd van een arts kunt beperken.

    Ik ben benieuwd wat andere hiervan vinden.

    Groet,

    Jesse

  • Hoi 

    Wat leuk dat je ook hierover wilt meedenken.

    Routine afspraken lenen zich inderdaad laagdrempelig voor de inzet van digitaal contact. Indien je een spannende uitslag te horen krijgt kan het zeker fijn zijn om fysiek contact met je arts te hebben. Waarschijnlijk geldt dit zowel voor de patiënt als de arts. Voor een arts kan het namelijk ook prettiger zijn om non verbale reacties goed mee te krijgen en om bijvoorbeeld letterlijk naast de patiënt te gaan zitten om iets uit te leggen over de behandeling. 

    Soms kan je toch geen fysiek contact hebben met de arts. Bijvoorbeeld tijdens Corona. Dan kan het fijn zijn om wel op een andere manier contact te hebben. Heb jij een idee op welke manier het contact dan het meest handig kan zijn?

    Ik ben heel benieuwd naar je reactie.

  • Hallo @cathelijne,

    Als het door bijvoorbeeld het Coronavirus niet mogelijk is de arts fysiek te bezoeken dan is het natuurlijk altijd fijn digitaal contact te kunnen hebben. Dit kun je bijvoorbeeld al faciliteren door beeldbellen via verschillende tools. Als er op dat moment uitslagen worden meegedeeld kan het handig zijn dat de arts zijn scherm kan delen zodat de betreffende patiënt ook de MRI en uitleg van de arts kan volgen.

  • Hoi Jesse,

    Super bedankt voor het meedenken! De optie van scherm delen kan in dergelijke situaties een mooie oplossing zijn.

    Aanvullend deelde Jan Christiaan ook nog met mij dat het mooi zou zijn dat de patient die uitslagresultaten zou kunnen opslaan in zijn of haar eigen persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO-app of website) om daar zelf of met bijvoorbeeld gezinsleden later opnieuw naar kan kijken. Ook een waardevolle optie is dat het gesprek kan worden opgenomen zodat de patient hier later nog een rustig naar kan luisteren. Hier kunnen we zeker naar kijken met onze aanbieders. 

  • Hallo Cathelijne,

    Mooie suggestie die Jan Christiaan doet. Aanvullend daarop is het misschien handig om een functie in de digital omgeving te bouwen waar de patiënten vooraf aan een digitaal consulten hun vragen kunnen op schrijven. Dit is namelijk bij een regulier consult ook belangrijk.

    Je zou de functie op verschillende manieren kunnen aanbieden.

    • De patiënt kan de vragen alleen zien in zijn kant van de omgeving
    • De betreffende arts kan de vragen ook zien en kan er naar vragen of direct antwoord geven. In dit geval zou ik dit als een aanpasbare instelling aanbieden zodat de patiënt kan bepalen of de arts de vragen ziet.
  • Hoi Jesse, nog bedankt voor deze mooie aanvulling. Daar kunnen we zeker iets mee. 

Reageren Onderliggend
Geen gegevens