Bewustwording van zorgkosten

Wat is het idee?

Het gaat om bewustwording vergroten dat "wij" ook mede bepalen dat zorgverzekering betaalbaar kan blijven..

Ik ben bijvoorbeeld brildragend en het was 3 jaar geleden dat ik een bril had aangeschaft en ik werd de afgelopen weken "bestookt" met reclame dat de 3 jaar voorbij waren en dat ik echt langs moest komen (zowel op papier als e-mail).

Ik ben er geweest en een andere bril gekocht (er was een kleine correctie nodig) maar ik kreeg er een andere bril er gratis bij ??  (tevens een korting bon als ik binnen een bepaalde tijd een 3de ?? bril zou kopen).

Conclusie ik betaal veel te veel voor de 1 bril die ik op mijn neus heb (dus ook de zorgverzekering). Naar mijn mening ben ik (en de maatschappij) goedkoper uit als ik enkel de controle en 1 bril moet betalen.

Waarom accepteren wij dat? Het lijkt erop dat er een idee is van 'wij betalen premie en dan moet wij er ook maximaal gebruik van worden gemaakt, zonder naar de kosten te kijken'.

Het is mijn overtuiging dat als wij bewuster omgaan met de zorgkosten de zorgpremie kan dalen (of minder stijgen).

Ik mis acties / meldpunt om (mogelijke) verspilling tegen te gaan of positiever gesteld, wat kunnen "wij" doen om verspilling tegen te gaan.

Zilveren Kruis heeft gereageerd op jouw idee

Goedemiddag Reesink, 

Zoals je ziet heb ik de status van dit idee aangepast. In dit idee hebben we het gehad over bewustwording van zorgkosten. Een onderdeel daarvan is de informatie over zorgkosten verbeteren. En dat is wat we nu gaan doen. In het idee van leo_s lees je terug wat we precies gaan doen en wat we tot nu toe al gedaan hebben. 

Als je vragen hebt, stel ze gerust! 

Vriendelijke groet,

Michelle

Zo bespreken we ideeën

Elk idee doorloopt dezelfde stappen. 

Meer uitleg

  • Hoi Reesink en Peter17,

     

    Interessante ideeën! Ik heb het idee verplaatst naar Ideeën. In het andere topic reageerden jullie ook. Ik plaatst hier ook de reacties, zodat andere communityleden het gesprek goed kunnen volgen.

     

    Peter17: 

    "Helemaal eens, sterker nog, ik zou eigenlijk verder willen gaan. Waarom een brillenvergoeding. Ten eerste is hij zo laag in geld en frequentie dat je er eigenlijk niet echt iets aan hebt. Iedereen die een bril of lenzen draagt dat deze eens in de zoveel tijd vervangen moet(en) worden. Volgens mij kun je beter die zorgpremie verlagen en verzekerden zelf laten betalen voor de bril/lenen. Nu is het vooral een mooi verdienmodel voor de Pearls van deze wereld"

     

    Reesink: 

    "Dat gaat mij iets te ver want bijvoorbeeld een periodieke check kan mogelijke oogziekten / aandoening vroegtijdig opsporen (en dat kan kosten in de toekomst voorkomen en wat belangrijker is is ook in het belang van de klant) alleen dat is nu een ondergeschoven item en gaat het alleen om een behoefte te creëren.

    Kortom ik zou willen dat er anders hiermee wordt omgegaan dus wel tegemoetkoming in de kosten van een periodieke check maar voor de rest klopt uit eigen zak betalen vanaf een bepaald inkomen.

    En zo zijn er veel meer zaken waar we misschien anders mee moeten omgaan waarbij de gezondheid niet wordt geschaad en de kosten wel binnen de perken blijven."

     

    We gaan hier graag in gesprek over ideeën die onze communityleden indienen. We kijken naar wat iemand voorstelt, maar vooral ook naar de achterliggende behoeften. Soms kunnen we namelijk wel aan de slag met de achterliggende wens, maar bijvoorbeeld met een andere oplossing dan het oorspronkelijke idee.

     

    Dan even terug naar jullie idee. Als aanleiding zie ik ergernis over reclames die je aanzetten om een nieuwe bril te kopen, omdat deze vergoed wordt. En daar zie ik oplossingen bij als de vergoeding schrappen of alleen een vergoeding voor de controle/meting. Maar jullie zeggen ook al iets over je achterliggende behoefte: vat ik het goed samen als jullie willen kijken hoe we met elkaar bewuster kunnen zijn van de zorgkosten?

     

    Ik heb wel een paar vragen om jullie wens nog iets beter te begrijpen:

    • Zien jullie meer voorbeelden van het aanmoedigen of gebruiken van zorg die in jullie ogen niet nodig is (zoals het voorbeeld met de brilaanbieding)?
    • Hebben jullie ideeën over hoe we dit soort prikkels kunnen verminderen zonder dat mensen die zorg wel echt nodig hebben deze niet krijgen

     

    Ik ben benieuwd naar jullie verdere ideeën.

  • Offline

    Ik ben vooralsnog heel blij dat de vergoeding is opgenomen in een aanvullend verzekering. Ik ben het er wel mee eens dat als je alleen verzekerd voor een bril, je dit beter niet kunt doen.

    Ik zie bij veel aanvullende verzekering een budget voor preventiecursussen. In mijn verzekering is dit ook een bedrag van €750 euro per jaar. Ik zou graag zien dat hier een lidmaatschap van bijvoorbeeld een patiëntenvereniging onder dit budget word opgenomen. Met dit lidmaatschap kun je adviezen inwinnen en beschikbaar gestelde hulpmiddelen gebruiken. Dit kan de inzet van zorg verminderen. Ik weet dat in een handje vol verzekeringen dit als aparte vergoeding is opgenomen.

  • Offline als antwoord op reesink

    Lidmaatschap onder het budget klinkt interessant maar ik ben bang dat daar een negatieve prikkel ontstaat bij de patiëntenverenigingen. Zie bijvoorbeeld de vergoeding van een bril wat (naar mijn mening) in eerste instantie lovenswaardig was maar uiteindelijk resulteerde dat de brillen onnodig duur zijn geworden. Ik ben misschien wat terughoudend maar iedere patiëntenvereniging begint goed bedoelt op een zolderkamer (kort door de bocht) en op een bepaald moment moet het meer representatief worden met ...., en en en (in het begin ging het alleen om informatie en op x moment wordt het een verdienmodel). De vraag is ook of iedere ziekte een patiëntenvereniging nodig heeft en als dat zo is zit er echt iets fout in onze gezondheidszorg. Ik wil op niemands tenen staan maar ik vind dat onze gezondheidszorg verworden is tot een verdienmodel en dat klanten handelswaar zijn geworden. Ik zou terug willen dat de patiënt weer centraal staat als mens en dat er keuzes gemaakt worden en ja daar horen rechten en plichten en uiteraard een prijs bij. Maar als wij de plichten vergeten heeft ons systeem de langste tijd gehad zie ook. De zorg dreigt onbetaalbaar te worden: 'Tijd voor zinnige zorg' (msn.com) .

  • Offline als antwoord op reesink

    Ik heb bericht inderdaad ook gelezen. Laten we beginnen bij de hervorming bij het afschaffen van het DBC systeem en het echt declareren van de geleverde zorg in plaats van 50 uren declareren terwijl je er maar 10 hebt gehad. Hier kunnen we al miljoenen mee besparen. Helemaal mee eens.