Declaratieoverzichten blijven sturen

Wat is het idee?

Blijf declaratieoverzichten aan verzekerden sturen nadat het eigen risico is verbruikt. Volsta dus niet met de inzage-mogelijkheid via Mijn Zilveren Kruis, die nu geboden wordt.

Waarom?
Verzekerden inschakelen bij de controle op de declaraties die zorgverleners bij Zilveren Kruis indienen.

Voor wie is dit een verbetering?
1) Een financiële verbetering voor de verzekeraar en dus voor de verzekerden. Volgens mij wordt hierdoor een groter bedrag aan onterecht gedeclareerde zorgkosten voorkomen dan er kosten uit voortvloeien. (Wil ik graag over in discussie.)
2) Besef kweken bij verzekerden van de kosten van de zorg. Bij een verzekeringsgoed, dat in natura wordt verstrekt, dus waarvan je als verzekerde geen rekening krijgt, lijkt mij dit van belang.

P.S.
Voor de goede orde: ik heb dit idee een half jaar geleden als wens ingediend via Klantenservice. Na een brief van de Klachtbehandelaar van Klantenservice van 26 juni 2020 ("Uw wens ligt bij de eigenaar van de webpagina Mijn Zilveren Kruis")  heb ik er niets meer over gehoord. Vorige week heb ik Klantenservice eraan herinnerd.

Zilveren Kruis heeft gereageerd op jouw idee

Wat mooi om te lezen dat je graag wilt dat jij en andere verzekerden beter inzicht in hun zorgkosten krijgen.

We verbeteren de informatie over zorgkosten voor onze klanten

We willen namelijk graag dat alle klanten begrijpen hoe hun zorgkosten in elkaar zitten. En dat dit voor hen niet te veel moeite kost.

Het verbeteren van deze informatie is een redelijk groot project

Dit zal meer dan een jaar lopen. Hierbij kijken we naar klantbehoeften. Daarna gaan we kijken hoe we de informatie aan de klanten kunnen aanbieden. En hoe we dat technisch kunnen bouwen (dat is een vrij ingewikkelde puzzel).  

We doen nu eerst onderzoek naar de verschillende wensen van klanten

Ook de informatie uit jouw idee en het andere gesprek dat nu op Samen gevoerd is, nemen we mee. Niet elke klant is hetzelfde. De ene klant wil bijvoorbeeld zoveel mogelijk informatie. De ander vindt dat juist verwarrend. En we willen voor verschillende typen klanten goede informatie geven. 

meer dan 2 jaar geleden
  • Hoi Leo,

    Bedankt voor het indienen van dit idee. Binnen Meedenken op Samen ben je op de juiste plaats om in gesprek te gaan over jouw idee of wens. We stellen dus wat vragen om duidelijk te krijgen wat nou exact jouw achterliggende wens is. Hoe duidelijker jouw idee of wens, hoe groter de kans dat wij hiermee aan de slag kunnen. Nadat jouw idee voldoende helder is, zal worden bekeken of er via de telefoon, chat of social media vergelijkbare wensen en ideeën zijn binnengekomen. Vermoedelijk komen wij hier ook het idee tegen wat je telefonisch aan ons hebt doorgegeven :-). Eens per kwartaal wordt de informatie bekeken door een inhoudelijk expert van Zilveren Kruis. Zij zullen beoordelen of dit specifieke idee of iets vergelijkbaar kan worden uitgevoerd.

    Dan naar jouw idee! Je start jouw bericht namelijk direct met het oplossen van het idee. Namelijk het versturen van een overzicht ook nadat het eigen risico is gebruikt. Als ik jou goed begrijp, zijn er in jouw idee twee punten die je wil bereiken. Punten die jouw wens eigenlijk zouden vervullen:

    Ten eerste: voorkomen dat onjuiste nota’s worden betaald.
    Daaropvolgend: verzekerden meer bewust maken van de kosten in de zorg. 

    Om jouw idee nog scherper en duidelijker te krijgen, wil ik je graag wat vragen stellen.

    1. Heb jij de ervaring dat er veel foute nota’s bij Zilveren Kruis worden ingediend en worden er dus onterecht extra kosten gemaakt?
    2. Zijn verzekerden zich voor jouw gevoel nog onvoldoende bewust van de kosten in de zorg?
    3. We bieden de inzichten al via Mijn Zilveren Kruis. Kan je toelichten waarom dit niet voldoet?
    4. Zie je naast het declaratieoverzicht mogelijk nog andere oplossingen?

    Ik zie je reactie graag tegemoet, Leo.

  • Offline

    Beste Jasper,

    Bedankt voor je snelle reactie. Ik zal je vragen beantwoorden.

    1. Heb jij de ervaring dat er veel foute nota’s bij Zilveren Kruis worden ingediend en worden er dus onterecht extra kosten gemaakt?
    Nee, die ervaring heb ik niet. Maar we zouden natuurlijk eens bij de afdeling materiële controle van Zilveren Kruis kunnen navragen naar hun ervaringen in deze.

    Ik denk overigens niet dat dit de meest relevante vraag is. Want allereerst, waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt, dus ook bij het factureren van verleende zorg. En ten tweede, een zorgverzekeraar die zorg in natura verzekert heeft geen mogelijkheid om de juistheid van de factuur te controleren  omdat hij de geleverde zorg niet kent en de verzekerde kan dat ook niet als hij de factuur niet kent; zij geven aan zorgverleners dus eigenlijk gelegenheid tot diefstal. Moet de vraag niet zijn: wat moet een zorgverzekeraar meer doen aan declaratiecontrole van natura-verstrekkingen dan aan die van restitutieverstrekkingen?

    2. Zijn verzekerden zich voor jouw gevoel nog onvoldoende bewust van de kosten in de zorg?
    Ja, maar dat is meer een kwestie van logica dan van gevoel. De zorgverzekeraar en de zorgverlener vertellen de patiënt immers nooit, of zelden, wat zorg kost. En de patiënt vraagt er evenmin naar; waarom zou hij ook; hij heeft immers zijn verzekeringspremie betaald en daarmee is de financiële kant van de zorg voor hem afgedaan.
    Dan kun je me nog vragen, hoeveel kostenbewustzijn een verzekerde patiënt moet hebben? Zoveel, dat je met je verzekeraar de factuur van de ontvangen zorg wilt controleren, zodat de premie niet nodeloos stijgt. En ook zoveel, dat je als maatschappelijk betrokken burger vollediger mee kunt denken over de kosten van de gezondheidszorg in het algemeen en die van de door jou ontvangen zorg in het bijzonder.

    3. We bieden de inzichten al via Mijn Zilveren Kruis. Kan je toelichten waarom dit niet voldoet?
    Ik licht dit toe aan de hand van mijn eigen ervaring, die volgens mij allerminst uniek is. Sinds er een eigen risico bestaat zijn mijn zorgkosten nooit boven het eigen risico uitgegaan, althans tot vorig jaar. In al die jaren stuurde Zilveren Kruis mij declaratie-overzichten op papier en hoefde ik voor mijn zorgkosten dus niet op Mijn Zilveren Kruis te kijken. Toen ik vorig jaar over mijn eigen risico heen ging en ik geen declaratie-overzichten meer ontving, keek ik op de website en vond het kostenoverzicht op de desbetreffende pagina niet direct, omdat het, tenminste op een 19 inch-scherm, ongelukkig gepositioneerd is. Klantenservice heeft mij desgevraagd de weg op de website gewezen. Kortom, Zilveren Kruis stimuleert de verzekerde niet om mee te kijken naar de juistheid van zijn zorgkosten die boven het eigen risico uitgaan.  

    4. Zie je naast het declaratieoverzicht mogelijk nog andere oplossingen?
    Nee.

    Vriendelijke groet van Leo

  • Hoi Leo,

    Bedankt voor de uitgebreide reactie op mijn vragen.

    In jouw antwoord op mijn eerste vraag,  vraag je wat een verzekeraar moet doen aan controle bij natura-verzekeringen. Op deze pagina op onze website voor zorgaanbieders lees je een stukje over de controle op declaraties. Met de controles voorkomen we dus fouten. Controle door verzekerden zelf kan tot op zekere hoogte bijvoorbeeld door te kijken naar de datum of de zorgverlener (“op die dag ben ik daar niet geweest, klopt dat wel?”) Controle van de exacte handelingen is vaak lastiger. Denk bijvoorbeeld aan een vulling bij de tandarts. Op de nota staan dan verschillende codes voor deelhandelingen. Als verzekerde is vaak niet zo makkelijk te controleren of dat allemaal is gebeurd en of dat noodzakelijk was.

    De andere vragen gingen meer over het stimuleren van bewustwording van de kosten bij verzekerden. Vat ik het goed samen als je graag wil:

    • Dat verzekerden pro-actief op inzicht in hun zorgkosten worden gewezen
    • Dat het belangrijk is dat deze kosten makkelijk en overzichtelijk te vinden zijn

    Ik formuleer het bewust even zo open, omdat dit mogelijkheden biedt om ook te kijken naar andere manieren dan het versturen van post om hetzelfde te bereiken. Dit maakt de kans groter dat we met de behoefte achter jouw wens aan de slag kunnen.

    Vat ik het idee over het stimuleren van bewustwording van de kosten zo goed samen? Dan zouden we het idee namelijk de status helder idee kunnen geven. Ideeën die de status ‘helder idee’ hebben, worden een aantal keer per jaar samen met andere klantwensen bekeken en beoordeeld.

    Groet,
    Jasper

  • Offline

    Beste Jasper

    Dank voor je reactie.
    Jij vat mijn wensen uitstekend samen! Jouw formulering "verzekerden pro-actief op inzicht in hun kosten wijzen" versta ik aldus: Zilveren Kruis stimuleert verzekerden inzicht te krijgen op hun zorgkosten. Is dat juist?

    Groet van Leo 

  • Goedemiddag Leo,

    Bedankt weer voor je snelle reactie.

    Fijn om te lezen dat ik jouw wens goed heb begrepen. Ik heb jouw wens geformuleerd als "verzekerden pro-actief op inzicht in hun kosten wijzen". “Zilveren Kruis stimuleert verzekerden inzicht te krijgen op hun zorgkosten” zie ik inderdaad als hetzelfde.

    In mijn vorige bericht had ik al even kort benoemd wat nu de verdere stappen zijn. Ik ga de status van het idee aanpassen naar “Helder idee”. Dat betekent dat wij binnen Zilveren Kruis gaan kijken of er vergelijkbare wensen zijn binnengekomen. Onze inhoudelijk experts gaan een aantal keer per jaar met elkaar in gesprek om wensen en ideeën van klanten te bespreken. Na de bespreking ontvang je van ons een toelichting of we verder gaan met jouw idee.