Zorgtarieven overzicht publiceren om gewone mensen te helpen met het bepalen van eigenrisico hoogte

Wat is het idee?

Elk jaar moet ik inschatten hoe hoog ik mijn eigen risico wil laten zijn. Maar eigenlijk doe ik dat volledig blind: ik heb totaal geen idee van kosten en kan daar ook niks over vinden. Ik snap heus wel dat grote ingrepen en opnames duur zijn, maar van allerlei andere zaken heb ik werkelijk geen idee en er wordt wel van mij verwacht dat ik kostenbewust ben.

Dus: kunnen jullie niet gewoon een eenvoudige tabel publiceren waarin staat wat je ongeveer aan kosten mag verwachten als consument per type handeling? En dan gaat het dus om kosten die mij in rekening worden gebracht, voor de inschatting van mijn eigen risico.

Denk aan handelingen als: Consult bij specialist, onderzoek per type enz. Dingen die voor je gevoel weinig voorstellen, maar toch altijd bizar duur uitpakken.

En als ziekenhuizen heel verschillende tarieven hanteren: maak dan maar inzichtelijk via min en max waarde wat de range is van kosten, iets is beter dan niets.

Jullie hebben al zorgverkenner.zilverenkruis.nl/, maar dat is ingewikkeld en incompleet. Toen ik vandaag toevallig zocht naar de kosten van een heel generiek onderzoek, vond ik dus toevallig helemaal niets en jullie medewerker op de chat kon het ook niet vinden voor mij voor mijn ziekenhuis. En een algehele google-search levert ook helemaal niets op. Je zou bijna denken dat men zorgkosten geheim wil houden. Het is voor mij nu onmogelijk om een gevoel voor kosten te krijgen voor eenvoudige handelingen in een ziekenhuis.

Jullie kunnen helpen met meer transparantie voor consumenten zodat de zin en onzin van een hoog of laag eigen risico veel beter ingeschat kan worden. Nu kan ik dat feitelijk niet. En jullie vragen mij wel dat te doen. Vanuit complete onwetendheid. Zonder advies, zonder inzicht. 

Ik hoor graag of jullie hier mee aan de slag willen gaan.

Je idee is helder. Je krijgt een reactie als we weer klantwensen hebben besproken
Ik zet je idee op de status helder idee. Wij nemen het idee dan mee de volgende keer dat we klantwensen over communicatie bespreken. Daarna ontvang je hier een inhoudelijke reactie op je idee.