Hero Image

Wanneer doe je extra moeite om een rekening te controleren?

Moet je nog eigen risico betalen, bijvoorbeeld na bezoek aan het ziekenhuis? Dan krijg je van ons bericht dat we een bedrag afschrijven. De ene keer lees je dat bericht en geloof je het wel. Een andere keer wil je misschien controleren waar de rekening vandaan komt en hoe die is opgebouwd. Beide is natuurlijk mogelijk. Wij willen beter begrijpen: in welke situatie is een kort bericht via mail of in de app voor jou voldoende?  

Wanneer doe je extra moeite om een rekening helemaal uit te pluizen? En hoe doe je dat? 

Log in en reageer

  • Ja, ik ben bekend met zowel de app als de website mogelijkheden om due informatie in te zien. Maar het zoeken naar de (juiste) vergoeding is nog wel eens lastig/tijdrovend.

    dus fijn als dat kan worden meegenomen.

  • Ik ga naar mijn ZilverenKruis en kijk of ik het daar kan vinden.

  • Ik vraag mij echt af wat wel wordt vergoed onder de aanvullende verzekering. Moet vaststellen dat met name medicijnen net niet wordt gedekt door de verzekering.

  • Offline

    Ik controleer standaard in het 1ste weekend van de maand alle rekeningen / afschrijvingen (doe ik al jaren en is nu een automatisme). Dus ook de declaraties via de ZK site waarbij ik enkele zaken voor “waarheid” aanneem. De kosten van een operatie zullen vastgestelde bedragen zijn en hoe zou ik die moeten controleren? Ik ga er van uit dat ZK het voor mij doet.

    Is wat anders als bijvoorbeeld de aantal declaraties in een bepaalde maand m.b.t. fysio / tandarts of welke individuele zorgverlener dan ook dan controleer ik het wel. De zorgkosten vliegen de pan uit en dan vind ik het mijn plicht om mijn steentje bij te dragen door een en ander te controleren.

    Probleem is wel dat als ik een verschil zou merken ik niet goed weet hoe ik het moet aanpakken want ik ben ook “afhankelijk” van de zorgverlener.

    Eigenlijk een vraag aan ZK, als een klant iets ontdekt moet hij of zij het eerst oplossen met de zorgverlener of aangeven aan ZK. Wat voor een tips kan ZK geven.

  • Ik vertrouw iets wat ik herken. Als de. Bedragen groter zijn en niet gespecificeerd zou ik navragen. Dit is nog niet voorgekomen

  • Mijn ervaringen hiermee niet goed. Meest verkregen antwoord van ZK is, we krijgen factuur en belasten deze door. Of je wordt weer doorgestuurd naar een andere (behandelende )instantie. Aflopen jaar 2 x gehad met uiterst onbevredigende antwoorden. Vraag nu voortaan maar vooraf wat de kosten zijn ter voorkoming van doorberekende kosten welke voor een behandeling jaar eerder ineens het dubbele zijn geworden. Vindt wel dat er erg gemakklelijk mee wordt omgegaan.

  • Offline

    Bijna nooit, te lange tijd er tussen. Toch belangrijk om te checken. Ik kreeg lang geleden 2 verschillende rekeningen voor de zelfde ambulance ritten. Groot verschil in de Kilometers. Verkeerde medicijnen, van man, zelfde leeftijd andere naam. kwam er thuis pas achter. pas, verkeerde medicijn, Kreeg paracetamol met KOFFIE ine, ipv Codeinefosfaat. Ik had dit niet meer nagekeken en trouw ingenomen, wat dus niet hielp Had het pas in de gaten toen het op was. Dus nog steeds heel veel pijn. 

  • Offline

    Als ik een bericht krijg dat er een bedrag wordt afgeschreven, log ik wel even in op de website om te zien waarvoor dat is. Ik doe dat wel bij voorkeur via de website op de pc, dat vind ik veel overzichtelijker dan via de app.

    Het levert eigenlijk zelden verrassingen op. Een enkele keer blijkt er naast eigen risico ook een eigen bijdrage verschuldigd te zijn. Meestal is dat bekend. Zo niet, dan google ik wel even welke regelingen daarvoor zijn. Dan blijkt dat er voor bv. medicatie soms een Terugbetaalregeling van kracht te zijn, zodat je het bedrag van deze eigen bijdrage terug kunt vorderen. Ik zou het wel van service vinden getuigen als Zilveren Kruis haar cliënten zou attenderen op deze mogelijkheid, want kennelijk is lang niet iedereen hiervan op de hoogte.

  • Eerlijk gezegd doe ik het te weinig en misschien een idee om eens in de drie maanden het overzicht via een mail te sturen.

  • Hoi Rogier !  De rekeningen zijn zelden mis. Het uitpluizen is feitelijk een standaard routine; ik heb mijn financiële zaken graag op orde.