Op welke manier wil jij digitaal contact hebben met je zorgverlener?

Digitaal contact met je zorgverlener kan op verschillende manieren. Denk bijvoorbeeld aan (beeld)bellen, mailen, online afspraken maken, appen en er komen steeds nieuwe manieren bij. 

Met mijn collega’s kijk ik hoe we onze verzekerden de keuze kunnen geven om ook digitaal contact te hebben. En dan is het natuurlijk belangrijk dat de mogelijkheden aansluiten bij wat jij belangrijk vindt. Daarom zijn we benieuwd: hoe kijk jij naar de verschillende manieren van contact? En wat zie jij als voor- en nadelen?  

Bovenliggend
  • hoi,


    niet als vervanging, maar zeker wel als aanvulling vind ik persoonlijk het digitale contact zeker wenselijk.
    digitaal contact kan er wel voor zorgen dat ik voor ik bij een hulpverlener kom, 
    ik al een hoop informatie kan doorsturen richting zorgverlener, zodat niet alles in die paar minuten moet die je maar hebt bij een arts/POH.
    thuis gebruik ik diverse apparaten die allemaal info kunnen geven, (bloeddrukmeter, weegschaal, FSL glucosesensor, CPAP apparaat)
    als je dat allemaal in 1 bezoek zou moeten bekijken, dan is er veel te weinig tijd.
    via de mail kan ik voorgaande aan het bezoek van ieder apparaat de data/samenvattingen doorsturen zodat de arts/POH die kan beoordelen zodat we tijdens het bezoek kunnen bekijken hoe verder te gaan zonder dat het veel tijd kost om alles nog even door te nemen en direct te beslissen.
    voorafgaande aan artsbezoek moet ik ook altijd nog even bloedprikken.
    voorheen moest je dan een formulier halen om naar een prikpost/lab te kunnen en dan lang wachten in de wachtkamer, 
    nu kan ik de huisarts mailen voor een ZD code en aangeven wat ik gemeten wil hebben en sinds kort kan je bij ons in het ziekenhuis bloedprikken nu ook op afspraak die je zelf in kan plannen, dus geen wachttijden meer en zeker weten dat je kunt laten prikken wanneer het je zelf uitkomt (8 dagen voor doktersbezoek zodat ik via de ziekenhuissite de uitslag alvast in kan zien, hou niet van verrassingen ;-) en maak mij geen zorgen over de uitslagen)

    groet mike

Reageren
  • hoi,


    niet als vervanging, maar zeker wel als aanvulling vind ik persoonlijk het digitale contact zeker wenselijk.
    digitaal contact kan er wel voor zorgen dat ik voor ik bij een hulpverlener kom, 
    ik al een hoop informatie kan doorsturen richting zorgverlener, zodat niet alles in die paar minuten moet die je maar hebt bij een arts/POH.
    thuis gebruik ik diverse apparaten die allemaal info kunnen geven, (bloeddrukmeter, weegschaal, FSL glucosesensor, CPAP apparaat)
    als je dat allemaal in 1 bezoek zou moeten bekijken, dan is er veel te weinig tijd.
    via de mail kan ik voorgaande aan het bezoek van ieder apparaat de data/samenvattingen doorsturen zodat de arts/POH die kan beoordelen zodat we tijdens het bezoek kunnen bekijken hoe verder te gaan zonder dat het veel tijd kost om alles nog even door te nemen en direct te beslissen.
    voorafgaande aan artsbezoek moet ik ook altijd nog even bloedprikken.
    voorheen moest je dan een formulier halen om naar een prikpost/lab te kunnen en dan lang wachten in de wachtkamer, 
    nu kan ik de huisarts mailen voor een ZD code en aangeven wat ik gemeten wil hebben en sinds kort kan je bij ons in het ziekenhuis bloedprikken nu ook op afspraak die je zelf in kan plannen, dus geen wachttijden meer en zeker weten dat je kunt laten prikken wanneer het je zelf uitkomt (8 dagen voor doktersbezoek zodat ik via de ziekenhuissite de uitslag alvast in kan zien, hou niet van verrassingen ;-) en maak mij geen zorgen over de uitslagen)

    groet mike

Onderliggend
  • Beste Mike,

    Wat fijn dat je al goede ervaringen hebt met digitale zorg. Het zelf inplannen van afspraken op een moment dat het jou het best uitkomt is natuurlijk heel handig.

    Ook heel terecht dat je digitale meetinstrumenten noemt die waardes kunnen geven die ook voor je arts van belang kunnen zijn. Op deze manier kan je arts je, indien nodig, ook op afstand adviseren. Voor de arts zelf is het natuurlijk ook handig om dergelijke uitslagen al voor het contact moment te kunnen inzien. Dat wordt nu meestal ook wel gedaan bij bijvoorbeeld uitslagen van bloedonderzoek of radiologische onderzoeken, maar tot recent kon de arts er pas tijdens de afspraak zelf achter komen wat de bloeddruk was, of bijvoorbeeld of het gewicht stabiel was gebleven. Het leuke is dat je als patiënt ook al weet wat de uitslag hiervan is. Net zoals jij nu zelfs ook al kunt met de uitslagen van het bloedprikken. Ik kan me voorstellen dat dat een geruststellend gevoel geeft. En als je je toch een keer zorgen maakt, dan is het ook handig dat je dan direct waarden van bijvoorbeeld de bloeddruk aan de arts kunt doorgeven. De arts kan dan sneller indien nodig een behandeling aanpassen of je gerust stellen natuurlijk.

  • hoi Cathelijne,

    bovenstaande was dus helaas de theorie, de praktijk bleek toch iets lastiger te zijn.
    14 september heb ik de huisartsenpraktijk gemaild voor een ZD code om begin oktober bloed te laten prikken in het ziekenhuis voor mijn periodieke diabetescontrole en nog enkele bloedwaardes.
    Eerste reactie was dat mijn verzoek bij de betreffende praktijk ondersteunster was neer gelegd en dat er in de week van 28 september een ZD code aangemaakt zou worden.
    dit was voor mij te laat, aangezien ik op 2 oktober gepland had om te gaan bloedprikken en dat er dan geen afspraak meer te maken zou zijn in de ochtend ivm nuchter bloedprikken.
    dus maar weer gemaild en uiteindelijk 2 dagen later mijn ZD code gekregen.
    Met deze ZD code kon ik eindelijk de afspraak zelf inplannen in het ziekenhuis en ook inzien welke onderzoeken er aangevraagd werden (diegene die ik had gevraagd)
    en dan bloedprikken, alle coronavragen goed doorstaan bij binnenkomst en dan op naar het lab om te laten prikken.
    identificeren met alleen het ziekenhuispasje en kort plaats nemen in de wachtkamer voordat ik aan de beurt was.
    bij de medewerker gekomen die bloed af ging nemen viel het mij op dat er maar 2 stickers/buisjes nodig waren en niet de 5 die het volgens de aanvraag hadden moeten zijn.
    toch maar eens vragen welke waardes er werden onderzocht en toen bleek dat het alleen de diabeteswaardes waren en niet de aanvullende onderzoeken.
    zijn collega vroeg het nog eens na, maar volgens de balie klopte alles.
    ik dus niet tevreden en zei dat er meer was, maar dat moest ik toen maar oplossen bij de balie.
    de baliemedewerker controleerde nogmaals en volgens haar was het goed, maar uiteindelijk bleek dat ze niet op de ZD code gewerkt hadden waarop het onderzoek was aangevraagd, maar op een recentere code die ik niet kende(ze hadden in eerste instantie ook niet gevraagd wat ik kwam onderzoeken of wat de ZD code was, ze namen gewoon de meest recente).
    bleek ok nog dat er in het systeem nog 6 andere ZD codes stonden op mijn naam waar ik nooit geweest was terwijl die alleen overeen kwamen met eerdere bloedprikdatums(iets met nieuwe systemen en die willen nog wel eens fouten bevatten in het lokale ziekenhuis)
    dus uiteindelijk toch weer een 2e keer bloed laten prikken en daarna maar weer eens mailen mat de huisartsenpraktijk.
    krijg je daar een antwoord van een assistente die blijkbaar niet inzie t wat er allemaal fout is gegaan en dat de oorzaak gedeeltelijk bij hun ligt (slechte of onvoldoende interne communicatie).
    ook naar ziekenhuis gemaild en daar krijg je dan ook weer een weinig klantvriendelijk antwoord dat zij niet echt een fout hadden gemaakt en dat ik maar duidelijke had moeten zeggen wat ik geprikt had willen hebben (alsof iedere patiënt exact weet wat er moet worden geprikt)
    daarna dus nog maar eens geantwoord dat ze eens iets meer vanuit het klantperspectief zouden moeten kijken naar hun procedures en dat zouden ze uiteindelijk wel meenemen om de werkprocessen eventueel te verbeteren.

    uiteindelijk dan toch met alle uitslagen bij de praktijk ondersteunster langs geweest en die was best tevreden met de cijfers(gerelateerd aan de referentiewaardes), maar toen ik de cijfers daarna relateerde met de cijfers uit eerdere onderzoeken van dit jaar, moest ze toch wel haar mening iets bijstellen en riepen mijn vragen uiteindelijk toch meer vraagtekens op dan dat zij kon beantwoorden.
    dus die moest ze uiteindelijk weer voorleggen bij de huisarts en die kwam later via de mail met weer een onbevredigend antwoord, ik denk dat het nog wel vervolgd gaat worden.
    (ben ik nu te kritisch en neem geen genoegen met de antwoorden omdat ik te veel nadenk over deze zaken of zou het echt zo makkelijk op te lossen zijn als zij denken??)

    groet mike

    PS. het blijft frustrerend dat het forum je steeds weer uitlogd als je te lange teksten maakt ;-)

  • Beste Mike,

    Wat fijn dat je ook deze negatieve ervaring deelt. Dat is belangrijk, want dan horen wij ook wat er nog verbeterd moet worden.

    Wel super frustrerend dat je zelf zo veel moeite moest doen. Daarbij kan ik mij voorstellen dat het je ook een verantwoordelijk gevoel geeft; als jij er niet zo actief achteraan was gegaan dan was het bloedprikken van alle aangevraagde waardes in elk geval op die dag niet goed gekomen. Dat je die coördinerende rol als patiënt moet aannemen kan helemaal niet de bedoeling zijn. Goed dat je zowel bij de huisartspraktijk als in het ziekenhuis via de mail hebt laten weten wat er mis is gegaan. Wel erg jammer dat de antwoorden hierop voor jou onbevredigend waren.

    Het is naar mijn persoonlijke mening juist goed dat je veel vragen stelt aan je behandelaren. Alleen als je zelf goed snapt wat er aan de hand is kan je de regie hierop houden en meebeslissen in bijvoorbeeld de behandeling. Blijf dat dus vooral doen. Jammer dat de huisarts uiteindelijk ook via de mail een onbevredigend antwoord had. In dergelijke situaties kan een telefoontje of beeldbelconsult, waarin je een gesprek kunt voeren, juist weer uitkomst bieden.

    Je opmerking over ons systeem is ook volledig terecht. Het is inderdaad frustrerend na enkele minuten uit ons systeem te worden gegooid. Dat mag al helemaal niet gebeuren bij een gesprek over digitale zorg! Verbeterpunt voor ons dat we serieus op zullen pakken. Dank ook voor het melden hiervan.