Waaraan merk jij dat je huisarts het druk heeft?

We gaan met z’n allen steeds vaker (terug) naar de huisarts. Dat komt onder meer doordat we langer leven en meer zorg nodig hebben. En doordat de huisarts patiënten opvangt die moeten wachten op een behandeling in het ziekenhuis of bij de psycholoog.

Daardoor piept en kraakt het bij veel praktijken. Het is druk op het spreekuur.

Zilveren Kruis wil helpen om de toegang tot de huisartsenzorg goed te houden de komende jaren. Wij praten hier natuurlijk over met huisartsen. Maar we willen ook horen wat jij meemaakt.

Denk eens terug aan de laatste keer dat je de huisarts bezocht (of nodig had). Merkte je dat de huisartsenpraktijk het druk had? Zo ja, waaraan merkte je dat? Wat gebeurde er?

Log in en reageer

  • In welke huisartsenpraktijk is het niet druk? Maar mijn huisarts heeft een speciale tijd ingesteld dat, als je belt, hem direct aan de lijn krijgt en jouw vraag kan stellen. Naar aanleiding daarvan stuurt hij een recept naar de apotheek (die mijn een mailtje geeft in welke kluis met welke code je de medicatie kan ophalen. Of de huisarts maakt ter plekke een afspraak voor een bezoek.

  • Het is zo wie zo moelijker om een afspraak te maken en wat niet zo lang geleden nog kon om een dubbele (tijd)afspraak te maken is nu afgeschaft. Je staat langer in de wacht bij het maken van de afspraak. Op zich is de kwaliteit niet minder maar je merkt aan alles dat het piept en kraakt.

    Ik als patiënt probeer op mijn manier te “helpen” om selectiever te zijn wanneer ik de huisarts bel of eerst (vertrouwde) sites te raadplegen voor mogelijk advies / oplossingen.

    Er moet wel iets veranderen want mij lijkt het vak als huisarts minder leuk te zijn geworden door steeds meer taken (en de daarbij behorende administratieve rompslomp) / Patiënten die ouder worden met de daarbij behorende klachten en moet gezegd worden de verruwing van de samenleving. We moeten het gezamenlijk doen en als er niets verandert zullen er (ben ik bang) te weinig huisartsen zijn met alle gevolgen van dien.

  • Bijv. het is bekend dat kinderen snel hoge koorts hebben. Je kunt dan eerst je kind met lauw water afspoelen onder de douche, koud washandje (desnoods uit de vriezer) op voorhoofd en polsen. Komt het uit de vriezer dan moet er wel iets tussen zitten tussen lichaam en washandje bijv. een katoenen zakdoek. Goed letten op voldoende drinken en voldoende plassen. Dat vertelde ik een keer aan een jonge moeder. Haar antwoord was: maar ik wil dit niet, ik ben bang voor ernstige gevolgen. Ze ging naar de huisarts en die vertelde precies hetzelfde, plus een paracetemol en 3 dagen aankijken. Ook bij een verstuiking, verkoudheid, hoofdpijn etc. etc. kun je eerst zelf een paar dingen uitsluiten. Maar ik heb het gevoel dat veel mensen bang zijn. De huisarts moet er meteen wat aan doen en vaak is het advies ga naar huis en neem een paracetamolletje, iets wat jezelf ook had kunnen bedenken. Op mijn middelbare school vroeger hadden we 1 uur medische informatie. Ik heb hier veel aan gehad toen ik naar de tropen ging en de gang naar een dokter niet vanzelfsprekend was.

  • Beste bedankt voor jouw antwoord. Zou het helpen als de praktijk ook nog andere manieren had om met de praktijk in contact te komen? 

  • Beste goed om te horen dat het contact met de huisarts nog soepel verloopt. Verdere vermindering van administratie door zorgverleners is inderdaad een belangrijk punt dat nog steeds bij ons onder de aandacht staat. 

    Je geeft aan dat het opvallend is dat mensen niet eerst meer zelf wat proberen voordat ze naar de huisarts gaan. Hoe zou het komen dat mensen tegenwoordig minder snel durven af te wachten?

  • Dank voor de suggestie, dit is inderdaad een optie om digitalisering onder huisartsen te stimuleren. 

  • Hartelijk dank voor uw uitgebreide antwoord. 

  • Alleen al de telefonische bereikbaarheid, maar soms kan je ook niet eens dezelfde of volgende dag terecht.

  • Ik zou graag per mail contact willen hebben en een afspraak kunnen maken. Dit kan makkelijker tussendoor. Het PGO bied zo'n optie al maar helaas kunnen de huisartsen deze functie uitschakelen. Dat hebben ze dan ook gedaan! Wellicht iets van een stimulering vanuit de verzekeraars zodat huisartsen deze functies ook gaan benutten.

  • Rick zoals vermeld mijn leeftijd,kom ik niet vaak bij de huisarts dus een gewoonte even aan de huisarts vragen of een afspraak maken ik heb de laaste keer gebruik gemaakt van de website en werkt prima dus ik moet geen telefoon meer gebruiken voor de huisarts.