Als bedrijf sturen wij dagelijks honderden e-mails en brieven aan onze klanten. Die beginnen bij iedereen hetzelfde: ‘Beste mevrouw (of meneer)’. Maar misschien vind jij ‘hoi’ of ‘hallo’ beter bij jou passen. Of alleen je achternaam, zonder meneer of mevrouw, zoals HBoekestijn voorstelt.
Wil jij de aanspreekvorm die wij voor jou gebruiken zelf kunnen veranderen?
Zo ja, wat zou je willen kunnen veranderen? Waar wil je uit kunnen kiezen?
Zo niet, zou je er bezwaar tegen hebben als we dit wel mogelijk maken voor anderen?
Ja, ik vind dat het mogelijk moet zijn om dat zelf aan te passen. Ten slotte verschillen de voorkeuren van mensen en communicatie mag geen ergernis opwekken. Ook worden fouten dan minder snel gemaakt (mijn vriend wordt vanwege zijn voornaam vaak met mevrouw aangesproken).
Voor mijzelf geen noodzaak maar zeker handig omdat sommige (erg) veel waarde hechten aan de aanspreekvorm.
Toen ik nog werkte gingen wij van "Geachte" naar "Beste" en de reacties zullen we maar zeggen waren heel verschillend waaronder 'hoe zo Beste, hebben wij vroeger dan met elkaar geknikkerd?. Die aanpassing heeft mij geleerd dat je het nooit goed doet en eigenlijk ook wel begrijpelijk want de klanten zijn zo divers. Dus doen maar het moet dan ook goed worden doorgevoerd dus in alle communicatie uitingen (digitaal / papier / site enzovoort) en het moet simpel te implementeren te zijn.
Aan de andere kant kun je ook stellen dat ZK uitgaat van een bepaalde schrijfwijze en als de klant bezwaar heeft laat hij of zij naar een ander gaan. De klant is koning maar dat wil niet zeggen dat ZK aan alle grillen mee moet doen.
Ik persoonlijk vind het belangrijker dat de naam correct gespeld is dan de aanspreekvorm.
Voor mijzelf voel ik geen noodzaak om de aanspreektitel te kunnen wijzigen, maar desalniettemin lijkt het me wel heel zinvol om die mogelijkheid wel aan te bieden. Voor bv. nonbinaire personen lijkt het me gewoon vervelend om met mevrouw of meneer aangesproken te worden, en misschien vindt iemand het gewoon ook wel veel te formeel en wordt hij/zij/die veel liever met een joviaal 'hoi' aangesproken. Alle reden wat mij betreft om cliënten zelf de mogelijkheid te geven om daar zelf invulling aan te geven.