Welke zorgonderwerpen wil jij graag uitgelegd hebben?

De wereld van zorg en verzekeren is best ingewikkeld. Wat doet mijn verzekeraar eigenlijk? Waar kan ik terecht voor hulp? Wie betaalt wat in de zorg? En wat staat er nú weer in de krant? Daarom proberen we op #ohzitdatzo! verschillende actuele onderwerpen zo simpel en feitelijk mogelijk uit te leggen. Zo geven we uitleg over fraude in de zorg, leggen we je uit hoe het zit met huisartsentekorten en waar je premie naartoe gaat.

We zijn benieuwd: wat wil je uitgelegd hebben? Deel jouw vraag met ons. En misschien ontdek je via #ohzitdatzo! hoe het écht zit!

Log in en reageer

Bovenliggend
  • Het betreft misschien iets kleins maar de vergoeding voor brillen begrijp ik niets van.

    Wij zijn beiden brildragend en ja om de 3 jaar komen wij voor vergoeding in aanmerking.

    Allereerst worden wij bestookt met brieven / mailtjes dat we echt langs moeten komen (best irritant, maar begrijpelijk vanuit de opticien). Uiteraard worden de ogen gemeten en en, op zich goed maar dan komt er bijvoorbeeld een uitslag dat de ogen niet zijn veranderd / zeer kleine afwijking maar dat is geen reden om te zeggen ‘gaat u maar weer’ maar wordt een bril verkocht en dan komt de waanzin je krijgt gratis een 2de (eventueel een 3de voor een ander).

    Ik kom voor controle en ik wil voor 1 bril betalen (indien nodig, want gratis een 2de bril bestaat niet).

    Zou het niet veel logischer zijn om personen (aangezien de bevolking steeds ouder worden) de controles vaker te doen (met de juiste vergoeding voor de opticien) en de vergoeding op brillen af te schaffen en wil je 2 brillen dan betaal je er maar voor.

    Kortom zouden wij met de ogen niet in belang van de klant veel efficiënter om kunnen gaan.

  •   Dank voor je uitbreide reactie. Zou je dan meer toelichting willen krijgen over de vergoeding van brillen en de rol van de opticien hierin? 

  • Beste Halco, Allereerst een wel zeer late reactie, zonder meer graag toelichting en de rol van de opticien want het gaat wel om het betaalbaar houden van ons mooi zorgstelsel en ja de kosten rond een bril vallen misschien in het niets op het totaal maar het is in deze "hoek" volledig doorgeslagen doordat de opticien (let wel enkel mijn ervaring) alleen kijkt hoe ik als klant verzekerd ben (en ja ook de controle doet) en de klant een nieuwe bril komt halen (omdat hij er recht op heeft) ongeacht of het nodig is.

    Ik weet te kort door de bocht maar als ik 1 artikel koop en ik krijg er 2 gratis dan klopt er iets niet want gratis bestaat niet. Wat ik ook eerder opperde doe de controle jaarlijks (zoals bij de tandarts) en indien een nieuwe bril echt nodig is een (gedeeltelijke) vergoeding. 

Opmerking
  • Beste Halco, Allereerst een wel zeer late reactie, zonder meer graag toelichting en de rol van de opticien want het gaat wel om het betaalbaar houden van ons mooi zorgstelsel en ja de kosten rond een bril vallen misschien in het niets op het totaal maar het is in deze "hoek" volledig doorgeslagen doordat de opticien (let wel enkel mijn ervaring) alleen kijkt hoe ik als klant verzekerd ben (en ja ook de controle doet) en de klant een nieuwe bril komt halen (omdat hij er recht op heeft) ongeacht of het nodig is.

    Ik weet te kort door de bocht maar als ik 1 artikel koop en ik krijg er 2 gratis dan klopt er iets niet want gratis bestaat niet. Wat ik ook eerder opperde doe de controle jaarlijks (zoals bij de tandarts) en indien een nieuwe bril echt nodig is een (gedeeltelijke) vergoeding. 

Onderliggend
Geen gegevens