Hero Image

Voor welke vorm van digitale zorg loop jij warm?

Online een afspraak maken in het ziekenhuis. Of aan de slag met je gezondheid via een app. Ook in de zorg kun je steeds meer digitaal doen. Dus grote kans dat jij er ook al ervaring mee hebt.

Wat is jouw ervaring hiermee? Wat vind je handig en prettig? En wanneer kies jij liever voor een niet digitale oplossing?

Log in en reageer

Bovenliggend
  • Ik sta volledig achter de stelling dat digitaal prima is waar mogelijk en dat fysiek mogelijk blijft waar nodig. En waar nodig, wordt in principe bepaald door de patiënt zelf. Het is begrijpelijk dat het maken van bijvoorbeeld afspraken voor een consult vaak wordt beschouwd als iets dat prima digitaal kan. Maar mijn ervaring is ook dat wanneer er telefonisch een afspraak gemaakt wordt, er vaak meer maatwerk geleverd kan worden. Zaken als bloeduitslagen kunnen prima digitaal worden doorgegeven, maar de juiste interpretatie van die uitslag is vaak erg lastig voor een leek, mede vanwege de gebruikte medische vaktaal. Het is dan dus zeer gewenst dat er een duidelijke uitleg in gewone taal bij gegeven wordt die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat qua te nemen acties door de patiënt.

    Ook zijn consulten met beeldbellen wat mij betreft een goede zaak wanneer dit mogelijk is gezien de voorliggende vraag van de patiënt. Het bespaart de patiënt mogelijk veel reistijd. Voordeel is ook - wanneer het digitale gesprek kan worden opgenomen - de patiënt het gesprek op een door hem gekozen moment rustig kan terugkijken, al dan niet met familie of mantelzorger(s).

    Essentieel bij de digitalisering is de bescherming van de persoonlijke gegevens. Wanneer hier brede gerede twijfel over blijft, zal verdere digitalisering een moeilijke zaak worden, hoe noodzakelijk die digitalisering ook is.

    Kortom, ik ben zeker positief over toekomstige mogelijkheden qua digitalisering, maar heb ook de nodige kanttekeningen. Dit onderwerp komt overigens regelmatig terug binnen de Verzekerden Raad, en ik ben dan ook blij met alle reacties vanuit de verzekerden over dit onderwerp en zal ze zeker meenemen wanneer dit onderwerp weer op de agenda staat.

  • Bedankt voor je reactie! Fijn dat dit onderwerp ook in de verzekerdenraad besproken wordt. Zie je daar vergelijkbare reacties op digitale zorg?

  • Ja zeker. De reacties vanuit de verzekerden zijn niet verrassend voor mij. Hier komt duidelijk uit naar voren dat de 1e 2 zinnen in mijn opmerkingen hierboven essentieel zijn voor de verzekerden. Hoe de visie over 10 jaar zal zijn weet ik natuurlijk niet, maar het zou mij niet verbazen als het net zo gaat als met contant geld en bezoek aan bankkantoren: eerst heel veel weerstand tegen giraal geld en sluiten van kantoren was onbespreekbaar. Die situatie is na 20 jaar totaal omgedraaid. Veel mensen hebben niet of nauwelijks contant geld bij zich en kantoren worden nauwelijks meer bezocht en worden daarom gesloten. Conclusie: gewoon doorgaan met digitaliseren maar loop als ZK niet te ver voor de troepen uit. Goede informatieverschaffing via diverse kanalen in alle voor de verzekerden relevante talen vanuit ZK en de andere verzekeraars is hierbij essentieel. In dit proces ook goed blijven meten of de verzekerden het tempo goed vinden, dan wel te traag of te snel.

Opmerking
  • Ja zeker. De reacties vanuit de verzekerden zijn niet verrassend voor mij. Hier komt duidelijk uit naar voren dat de 1e 2 zinnen in mijn opmerkingen hierboven essentieel zijn voor de verzekerden. Hoe de visie over 10 jaar zal zijn weet ik natuurlijk niet, maar het zou mij niet verbazen als het net zo gaat als met contant geld en bezoek aan bankkantoren: eerst heel veel weerstand tegen giraal geld en sluiten van kantoren was onbespreekbaar. Die situatie is na 20 jaar totaal omgedraaid. Veel mensen hebben niet of nauwelijks contant geld bij zich en kantoren worden nauwelijks meer bezocht en worden daarom gesloten. Conclusie: gewoon doorgaan met digitaliseren maar loop als ZK niet te ver voor de troepen uit. Goede informatieverschaffing via diverse kanalen in alle voor de verzekerden relevante talen vanuit ZK en de andere verzekeraars is hierbij essentieel. In dit proces ook goed blijven meten of de verzekerden het tempo goed vinden, dan wel te traag of te snel.

Onderliggend
Geen gegevens