Hero Image

Wie kiest, jij of je arts?

Als je zorg of een diagnose krijgt, moet je vaak keuzes maken. Wij zijn nieuwsgierig hoe moeilijk of makkelijk je het vond om keuzes te maken over je behandeling of waar je de behandeling krijgt. Werden er verschillende mogelijkheden met je besproken of moest je je arts juist zelf wijzen op alternatieven? En hoe werden keuzes gemaakt? Was dat iets van jou en je behandelaar samen of voelde jij je juist niet echt gehoord?

Wij zijn benieuwd naar jouw ervaringen om te horen wat belangrijk is. Zodat we onze klanten daar in de toekomst misschien bij kunnen helpen.

Log in en reageer

  • Offline

    Het gaat juist over “ samen beslissen”   De arts is verplicht alle opties te benoemen ook al staat hij er misschien zelf niet achter. Dan is het zaak om samen tot een juiste beslissing van behandeling  te komen.Veel mensen zijn hier niet-van op de hoogte en laten zich nog van alles aanpraten door artsen. 

  • Hallo , fijn dat je niets te klagen hebt. Wat voor soort keuzes ben je je bewust van waar je overleg over hebt met je arts? En wat vind je belangrijk bij het maken van een keuze?

  • Offline als antwoord op Theodam

    Hi , je huisarts denkt dus wel met je mee, maar heeft niet alle opties goed in beeld. Zou je wel meer hulp willen krijgen bij het vinden van betrouwbare informatie? En wat is daarbij voor jou belangrijk? 

  • Offline als antwoord op Ab Tuitel

    Hallo , jij merkt dat er vaker een open gesprek plaatsvindt. Met eventuele digitale hulp. Kun je een voorbeeld geven van de digitale hulp die je krijgt? Je keuze voor de omschrijving 'meningen botsen' valt mij op. Is jouw ervaring dat er dan minder sprake is van een open gesprek? En dat er naar je geluisterd wordt. Of interpreteer ik dat anders?

  • Hallo , helaas ervaar jij dus niet echt dat je kunt meepraten en er naar je geluisterd wordt. Maar je zou wel graag keuzes in overleg maken en invloed willen hebben op de beslissing? Wat vind je daarin belangrijk? 

  • Toen ik darmkanker kreeg, heb ik verschillende behandelaars gehad in 3 verschillende ziekenhuizen. Wat mij opviel is dat de meeste behandelaars het niet makkelijk vinden dat jij als patiënt mee wilt praten over je behandeling. Het werd zelf zeer ongemakkelijk toen ik voorstelde dat ik ook gebruik wilde maken van complementaire geneeskunde (in mijn geval Ayurvedische geneeskunde) Ik vroeg om goede begeleiding (omdat er zoveel mis is gegaan) maar kreeg het antwoord dat dat niet gebruikelijk was. Met mijn oncoloog had ik alleen nog contact via de doktersassistente, terwijl je juist in zo'n traject gehoord en gezien wit worden. en de dingen SAMEN wilt bespreken en niet behandeld wilt worden als een onnozel kind.  Ik heb zelfs 7 jaar na mijn behandeling soms nog last van mijn traumatische ervaringen, zelfs zo erg dat toen mijn man ook kanker kreeg en we weer naar dat ziekenhuis moesten ik dat niet kon. We zijn toen maar overgestapt naar een ander ziekenhuis.

  • Offline

    2 jaar geleden werd er prostaatkanker bij mij geconstateerd. De prostaat moest behandeld worden. Na die mededeling werden er 2 behandel suggesties voorgesteld door de artsen. Een operatie met een operatie robot, of bestraling. Na uitvoerige uitleg door de artsen werd de keus aan mij gelaten. Geen enkele druk om voor het één of het andere te kiezen. Uiteindelijk heb ik voor de bestraling aanpak gekozen en daar heb ik geen moment spijt van gehad. 

  • Offline

    Ik laat me altijd door mn behandelend arts als specialistisch deskundige informeren, over welke keuzes ik kan maken, over voor- en nadelen van verschillende keuzes en evt combinaties, zowel op korte als op lange termijn.  Bij de ene arts lukt t me beter om samen zo'n gesprek te voeren dan bij de andere. Al merk ik door de jaren heen dat steeds meer artsen tijd en enrgie in zon gesprek willen steken. Helaas werkt de rompslomp van 'verplichte enof herhaalde machtigingen via de juiste routing' nogal eens enorm vertragend. 

  • Offline als antwoord op janwillem_meije

    Vervolg:
    Dat kan beste adviseurs Zilveren Kruis namelijk maar op één manier en dat is één voor één een medicijn 6 weken (als dat te verdragen is?) uitproberen en als dat lukt dan pas het volgende medicijn.
    Ik was dan ook zeer teleurgesteld dat dit met u als verzekeraar op geen enkele manier te overleggen en dat heeft mij lange tijd erg naar doen voelen.
    Door steeds in overleg met de arts opnieuw alle medicatie stuk voor stuk weer uit te proberen en uiteindelijk weer op het oude merk terug te komen zijn we naar maanden (beroerd zijn) weer op min of meer verdraagbare medicatie uitgekomen. En dat voor soms voor prijs verschillen van 0,01 of zelfs nog minder!
    Onbegrijpelijk is dit, alle kosten van niet te verdragen medicatie, arts bezoeken, apotheek overleg en niet te vergeten tijd arts en ook mijn (reiskosten) tijd voor arts, apotheek en ziekenhuis bezoeken. Dan hebben we het niet eens over het vele bellen dat ik heb moeten doen.

    Dus daarom Zilveren Kruis en andere zorgverzekeraars, we snappen dat niet alles kan maar dat jullie op de stoel van een arts gaan zitten is onverteerbaar en aanvaardbaar.

    We verwachten dat we als cliënt serieus genomen worden 

  • Voormalig community-lid
    Voormalig community-lid als antwoord op focus65

    Zo denk ik er ook over uiteindelijk is het mijn lichaam,met beperking,en beslis in overleg of ik dus wel of niet de behandeling laat doen ,nooit problemen gehad met die keus van mijn behandelde arts,samen in goed overleg