aanspreekvorm bij telefonisch contact

Wat is het idee?

Mijn wens is dat als je telefonisch contact hebt met ZK en aangeeft dat je als (trans)vrouw leeft je niet steeds aangesproken wordt met 'meneer'.

Wens is nodig omdat dat geen moeite is van de kant van de telefonisch medewerker en dat dat als prettig en passend wordt ervaren door de transgender persoon in kwestie.

Situatie van telefonisch contact.

Zilveren Kruis heeft gereageerd op jouw idee

Hallo Tanya, eerder gingen we op Samen in gesprek over hoe iemand wil worden aangesproken. De terugkoppeling op dat gesprek vind je hier. In de telefonische contacten houden we rekening met de aanspreekvorm die bij ons in het systeem bekend is.

Bovenliggend
  • Goedemiddag Tanya,

    Welkom op Samen. Vervelend om te lezen dat je niet op de juiste manier wordt aangesproken wanneer je belt. Goed dat je deze wens met ons deelt. Eerder werd er door samen-lid HBoekestijn een vergelijkbare wens gedeeld. Daarna hebben we ook bij een grotere groep Samen-leden uitgevraagd hoe zij willen worden aangesproken.

    Je wilt, als je belt, op een passende manier worden aangesproken. Wat zie je zelf als mogelijke oplossing? Moet de medewerker door een melding in het systeem bijvoorbeeld al op de hoogte zijn? Of wil je liever dat meneer of mevrouw helemaal niet meer wordt gebruikt als iemand contact zoek met de klantenservice? Of zie je misschien een andere oplossing?

Opmerking
  • Goedemiddag Tanya,

    Welkom op Samen. Vervelend om te lezen dat je niet op de juiste manier wordt aangesproken wanneer je belt. Goed dat je deze wens met ons deelt. Eerder werd er door samen-lid HBoekestijn een vergelijkbare wens gedeeld. Daarna hebben we ook bij een grotere groep Samen-leden uitgevraagd hoe zij willen worden aangesproken.

    Je wilt, als je belt, op een passende manier worden aangesproken. Wat zie je zelf als mogelijke oplossing? Moet de medewerker door een melding in het systeem bijvoorbeeld al op de hoogte zijn? Of wil je liever dat meneer of mevrouw helemaal niet meer wordt gebruikt als iemand contact zoek met de klantenservice? Of zie je misschien een andere oplossing?

Onderliggend
  • Hoi Jasper,

    Wat ik zelf als mogelijke oplossing zie in algemene zin is vergroting van de bewustwording van medewerkers wat betreft het bestaan van transgender personen en non-binaire personen.
    Wellicht een training op dit gebied. Ik biedt mij bij deze daar voor aan :-)

    Zilveren Kruis gebruikt in correspondentie altijd het geslacht wat in het GBA vermeld staat.
    Er bestaan transgender personen en non-binaire personen bij wie deze aanhef als onprettig wordt ervaren en de vermelding van hun geboortegeslacht om verschillende redenen (nog) niet hebben aangepast.
    Je kan dus kijken of de vermelding van man of vrouw er per se moet zijn.

    Het is in algemene zin makkelijk om 'mevrouw' en 'meneer' niet of minder te gebruiken bij telefonisch contact met ZK.
    Ipv 'meneer, bedankt voor het wachten' kun je ook gewoon 'bedankt voor het wachten' zeggen.
    Dat is volgens mij een kwestie van wat je als Zilveren Kruis wil. 

    Als een persoon aangeeft transvrouw of transman te zijn kun je daar iedergeval rekening mee houden in hoe je iemand aanspreekt in een telefonisch onderhoud.
    Als iemand is gediagnosticeerd is met gender-dysforie kun je dit sowieso met toestemming in het systeem zetten.

  • Bedankt voor je uitgebreide reactie, Tanya.

    Ik vat je bericht even samen. Ik lees twee verschillende sporen.

    • Je wil dat de bewustwording onder medewerkers vergroot wordt als het gaat om transgender en non-binaire personen. ‘Meneer’ of ‘mevrouw’ kan in gesprekken bijvoorbeeld niet of minder worden gebruikt.
    • Je wil dat in brieven of andere correspondentie het geslacht niet wordt genoemd. In onze systemen kunnen we technisch (nog) niet inregelen dat er een neutrale aanspreekvorm wordt gebruikt. Wel kan je sinds kort via onze klantenservice melden dat je wil worden aangesproken met het andere geslacht. Wanneer de mogelijkheid voor een neutrale aanspreekvorm er wel is, wordt dit uiteraard doorgevoerd.

    Vat ik het zo goed samen, Tanya? Het eerste punt kan ik meenemen wanneer ik weer met mijn collega’s in gesprek ga over wensen.