(onderdelen van) hulpmiddelen ook verzenden naar adres in het buitenland

Wat is het idee?

In de afspraken die het Zilveren Kruis heeft met Medidis/Vitalair blijkt niet opgenomen te zijn dat de leverancier van een CPAP in geval van storing een vervangend onderdeel naar een buitenlands adres stuurt. Medidis/Vitalair verzendt niet naar het buitenland omdat, volgens eigen zeggen :"dit in de praktijk bijna altijd fout gaat".
In mijn geval betekende dat, dat het 2 weken (!) heeft geduurd voordat ik het vervangende onderdeel - een voedings adapter - ontving.
Dit heeft zolang geduurd omdat ik het onderdeel eerst naar bekenden in Nederland moest laten sturen, hetgeen helaas door een fout van Vitalair vertraging opliep omdat na enige tijd bleek dat zij het onderdeel niet naar de het opgegeven adres stuurden, maar naar mijn huisadres in Nederland...
Vervolgens moesten deze bekenden het onderdeel dan weer doorsturen naar mijn Franse adres.

 
Twee weken zonder CPAP betekent het volgende:
1. Verhoogd risico op ernstige gezondheidschade door bv sterk stijgende bloedruk 's nachts tijdens apneu
2. Verminderde concentratie en grote vermoeidheid overdag waardoor oa risico's op ongevallen tijdens het bedienen van apparaten
3. Niet toegestaan om een auto te besturen gedurende deze periode

* Mijn idee: ZK maak afspraken met leveranciers over adequate levering bij storing van apparatuur in het buitenland. Zo ingewikkeld is het immers vandaag de dag niet om een pakje naar bv een adres in Frankrijk te sturen!
* Nodig omdat: Bij het ontbreken van deze afpraken situaties als bovenstaand onstaan waaraan grote consequenties zitten.
De mogelijke gezondheidsschade kan grote gevolgen hebben voor zowel het ZK (kosten) als de verzekerde (kosten en kwaliteit van leven).
* Verbering voor: Eenieder die voor een bepaalde tijd in het buitenland verkeerd en in meer of minder mate afhankelijk is van medische apparatuur. 

Zilveren Kruis heeft gereageerd op jouw idee

Hoi Lex,

Ik heb jouw idee besproken met mijn collega’s. Je wil graag dat leveranciers hulpmiddelen (of onderdelen daarvan) ook naar een buitenlands adres sturen als je dat vraagt (in elk geval binnen de EU). Je vindt dat de verzekerde dan wel de extra verzendkosten kan betalen. Je wil dat wij daarover afspraken maken met de leverancier.  

We maken geen afspraken over het versturen van hulpmiddelen naar het buitenland.

We hebben gekeken of meer verzekerden hierom vragen. Dat is niet zo. Daarom zoeken we niet verder uit of we hiermee aan de slag kunnen en willen gaan.  

Je kunt wel zelf aan je leverancier vragen om de hulpmiddelen naar het buitenland op te sturen

Of samen zoeken naar een andere oplossing. 

Jij schreef dat jouw leverancier niet naar het buitenland wilde versturen. Ik snap dat het dan een teleurstelling is dat wij daar geen afspraken over maken.

Heb je nog vragen? Dan horen we het graag.

hartelijke groet,

Sophie

Bovenliggend
  • Hoi Lex,

    Welkom op Samen. En dank voor het delen van jouw idee.

    Wat vervelend dat je 2 weken geen gebruik kon maken van je CPAP. Ik begrijp dat dit aanleiding is om jouw idee voor een algemene verandering in de toekomst te delen. Dat idee wil ik graag nog iets beter begrijpen.

    Je wil graag dat we afspraken maken met leveranciers over het oplossen van storingen aan hulpmiddelen als een verzekerde in het buitenland is. Zoals het opsturen van een onderdeel. Ik ben benieuwd wat je verwacht van zo’n afspraak. Wil je dat we afspreken dat de leverancier elk probleem overal ter wereld oplost? En maakt het dan uit of het alleen gaat om het versturen van een onderdeel? Of dat er reparatie ter plekke nodig is?

    Ook ben ik benieuwd hoe jij kijkt naar de extra kosten (bijvoorbeeld voor het internationaal verzenden). Wil je dat de leverancier meewerkt en jou een rekening stuurt voor de extra kosten? Of verwacht je dat andere verzekerden (bijvoorbeeld ook mensen die zelf geen geld hebben om op reis te gaan) meebetalen aan deze extra kosten via hun premie?

  • Offline als antwoord op Sophie - Zilveren Kruis

    Hoi Sophie,

    Dank je wel voor je reactie. Je stelt me veel vragen. Ik zal ze zo volledig mogelijk beantwoorden, zeker ook in belang van anderen.

    Wat ik verwacht als klant van Het Zilveren Kruis is dat in het algemeen de afspraken die het ZK met een leverancier maakt behelzen dat er zo snel mogelijk een adequate oplossing geboden wordt voor technisch falen van apparatuur die een leverancier geleverd heeft, ongeacht waar dat probleem zich voordoet.
    Uiteraard zal ten alle tijde in den rede bepaald moeten worden wat de mogelijkheden zijn en zal het lang niet altijd mogelijk zijn voor een leverancier onderdelen of vervangende apparaten snel ter bestemder plekke te krijgen: ik kan me zo voorstellen dat op korte termijn b.v. een scootmobiel naar het hart van Verwegistan verzenden voor een leverancier wat hoog gegrepen is.
    Dit soort zaken, evenals issues als reparaties, lijken mij dan ook eerder geadresseerd te moeten worden aan een gespecialiseerde organisatie als Eurocross.

    Maar ik heb het hier specifiek over standaard onderdelen die volgens de gebruiksinstucties door de klant zelf geplaatst/vervangen kunnen worden, zoals in mijn geval een voedingsadapter.
    Redelijkerwijs gesproken zie ik geen enkel beletsel deze zaken per koerier te versturen, zeker niet binnen Europa en naar de gebruikelijke vakantielanden. Jij wel?

    Over je vraag betreffende de kosten.
    Elke (zorg)verzekering is gebaseerd op het solidariteitsbeginsel, in mijn premie betaal ik per definitie mee aan kosten die door anderen gemaakt worden; daaronder zijn kosten die ik zelf nooit kan of zal maken. Ik betaal dus ook mee ook aan iemand die bijvoorbeeld zijn been breekt op wintersport of tijdens het snorkelen in Australie gebeten wordt door een haai. En alle andere verzekerden (bijvoorbeeld ook mensen die zelf geen geld hebben om op reis te gaan) betalen mee aan deze extra kosten via hun premie.

    Wel ben ik van mening dat een klant gevraagd mag worden bij te dragen in het verschil tussen binnenlandse verzendkosten en internationale verzendkosten.
    De klant zou vervolgens de keuze moeten kunnen maken of hij het er dan voor over heeft of niet: zo niet dat is het verder aan de klant een oplossing te vinden en niet langer aan de leverancier.
    Overigens heb ik in mijn geval aan Medidis/Vitalaire herhaaldelijk duidelijk te kennen gegeven de verzendkosten volledig voor mijn rekening te willen nemen.

    Tot slot heb ik nog een vraag voor jou. Medisch gezien is het zo dat hoe langer ik op een gegeven moment zonder apneutherapie zit, hoe groter de kans is dat dit (blijvende) gezondheidsschade veroorzaakt. Gezondheidsschade die kosten met zich meebrengt. Het is zowel in het belang van het ZK als in het belang van alle verzekerden dat de tijd zonder apneutherapie - en dus de kans op kosten - zo kort mogelijk blijft. Zou het ZK dan ook geen afspraken met leveranciers moeten maken dat zij onderdelen zo snel ter mogelijk plekke moeten zien te krijgen, zelfs al houdt dat in dat de leverancier bijvoorbeeld een Europees adres in plaats van een Nederlands adres op het pakketje zal moeten schrijven?

  • Offline als antwoord op Lex

    Hoi Lex,

    Dank voor je uitgebreide reactie.

    Je wil graag dat hulpmiddelen of onderdelen daarvan op verzoek ook naar een adres buiten Nederland worden verzonden. De extra kosten (t.o.v. verzending naar een Nederlands adres) mogen dan wel bij de verzekerde in rekening worden gebracht.

    Vat ik je idee zo goed samen?

    Als de samenvatting zo klopt, dan zet ik jouw idee op de status helder. De volgende keer als wij ideeën van klanten bespreken op het gebied van afspraken met zorgverleners, dan neem ik ook jouw idee mee. Daarna ontvang je hier een reactie van Zilveren Kruis op jouw idee.

  • Offline als antwoord op Sophie - Zilveren Kruis

    Hoi Sophie,

    Ja, je vat mijn idee zo goed samen ware het niet dat ik nog wil benadrukt zou willen zien dat dit zeker voor landen binnen de EU zou moeten gelden (omdat dit immers voor de leverancier geen enkele extra administratie o.i.d. met zich meebrengt!).

Opmerking Onderliggend