(onderdelen van) hulpmiddelen ook verzenden naar adres in het buitenland

Wat is het idee?

In de afspraken die het Zilveren Kruis heeft met Medidis/Vitalair blijkt niet opgenomen te zijn dat de leverancier van een CPAP in geval van storing een vervangend onderdeel naar een buitenlands adres stuurt. Medidis/Vitalair verzendt niet naar het buitenland omdat, volgens eigen zeggen :"dit in de praktijk bijna altijd fout gaat".
In mijn geval betekende dat, dat het 2 weken (!) heeft geduurd voordat ik het vervangende onderdeel - een voedings adapter - ontving.
Dit heeft zolang geduurd omdat ik het onderdeel eerst naar bekenden in Nederland moest laten sturen, hetgeen helaas door een fout van Vitalair vertraging opliep omdat na enige tijd bleek dat zij het onderdeel niet naar de het opgegeven adres stuurden, maar naar mijn huisadres in Nederland...
Vervolgens moesten deze bekenden het onderdeel dan weer doorsturen naar mijn Franse adres.

 
Twee weken zonder CPAP betekent het volgende:
1. Verhoogd risico op ernstige gezondheidschade door bv sterk stijgende bloedruk 's nachts tijdens apneu
2. Verminderde concentratie en grote vermoeidheid overdag waardoor oa risico's op ongevallen tijdens het bedienen van apparaten
3. Niet toegestaan om een auto te besturen gedurende deze periode

* Mijn idee: ZK maak afspraken met leveranciers over adequate levering bij storing van apparatuur in het buitenland. Zo ingewikkeld is het immers vandaag de dag niet om een pakje naar bv een adres in Frankrijk te sturen!
* Nodig omdat: Bij het ontbreken van deze afpraken situaties als bovenstaand onstaan waaraan grote consequenties zitten.
De mogelijke gezondheidsschade kan grote gevolgen hebben voor zowel het ZK (kosten) als de verzekerde (kosten en kwaliteit van leven).
* Verbering voor: Eenieder die voor een bepaalde tijd in het buitenland verkeerd en in meer of minder mate afhankelijk is van medische apparatuur. 

Zilveren Kruis heeft gereageerd op jouw idee

Hoi Lex,

Ik heb jouw idee besproken met mijn collega’s. Je wil graag dat leveranciers hulpmiddelen (of onderdelen daarvan) ook naar een buitenlands adres sturen als je dat vraagt (in elk geval binnen de EU). Je vindt dat de verzekerde dan wel de extra verzendkosten kan betalen. Je wil dat wij daarover afspraken maken met de leverancier.  

We maken geen afspraken over het versturen van hulpmiddelen naar het buitenland.

We hebben gekeken of meer verzekerden hierom vragen. Dat is niet zo. Daarom zoeken we niet verder uit of we hiermee aan de slag kunnen en willen gaan.  

Je kunt wel zelf aan je leverancier vragen om de hulpmiddelen naar het buitenland op te sturen

Of samen zoeken naar een andere oplossing. 

Jij schreef dat jouw leverancier niet naar het buitenland wilde versturen. Ik snap dat het dan een teleurstelling is dat wij daar geen afspraken over maken.

Heb je nog vragen? Dan horen we het graag.

hartelijke groet,

Sophie

Bovenliggend Opmerking Onderliggend
  • Offline als antwoord op Lex

    Beste Sophie, wat een teleurstellende reactie.  "We bespreken het idee" zo staat  op jullie site te lezen. Dat "bespreken" blijkt dus in de praktijk meer weg te hebben van een songfestival waarbij stemmen geteld worden als dat er daadwerkelijk door jullie inhoudelijk ingegaan wordt op de aangedragen argumenten. Dat is een keuze, maar wees daar dan op voorhand duidelijk over, dat is wel zo eerlijk.

  • Offline als antwoord op Lex

    Hoi Lex,

    Dank dat je met ons deelt dat je teleurgesteld bent in de afweging. Op jou komt het nu over als stemmen tellen bij een songfestival. Dan is mijn reactie misschien niet duidelijk genoeg geweest.

    We bespreken de ideeën. Een belangrijk aspect waar we naar kijken is klantbehoefte. Het idee dat je oppert, klinkt eenvoudig, maar onze eerste inschatting is dat het vrij veel werk om te regelen. Als we dan tegelijk zien dat er geen andere klanten naar vragen, dan is dat reden om dit idee niet verder te verdiepen.