Extra CPAP voor slaapapneu patienten

Wat is het idee?

Het idee is om een extra CPAP of reis CPAP te vergoeden door Zilverkruis. Zodat je niet elke keer je CPAP apparaat overal mee heen moet slepen. Bijvoorbeeld op vakantie met een vliegtuig kon je 6 jaar geleden gratis je CPAP mee aan boord nemen als cabine bagage. Tegenwoordig moet je bijna bidden en smeken om te voorkomen dat je dure en levensbenodigde CPAP niet in het ruim geslingerd wordt. 

Zilveren Kruis vergoed een CPAP. Vroeger om de 5 jaar een nieuwe. Toen werd dat om de 7 jaar een nieuwe. Nu alleen een nieuwe als de oude onherstelbaar kapot is. Eerlijk gezegd kan ik geen nacht zonder CPAP. Ik slaap dan totaal niet. 

Daarnaast geeft de fabrikant aan om ieder half jaar een nieuw masker te gebruiken en iedere maand het filter te vervangen. Krijg 1 keer per jaar een nieuw masker. Zelfs als het masker kapot is moet je bij de gratie van de leverancier hopen dat je een nieuw masker krijgt. Het kan toch niet zo zijn dat iets wat zo essentieel is zo bekort wordt. Omdat de leverancier alleen maar veel geld er aan kan verdienen. 

Simpele rekensom: CPAP kost €2400,- aanschaf in Nederland. Zelfde CPAP in USA €450,-

Omdat ik zelf voor mijn werk veel moet reizen zou een reisCPAP of tweede CPAP echt een enorme meerwaarde hebben. 

Maar ook makkelijker een extra masker en meer filters voor een gezonde nachtrust. 

Zilveren Kruis heeft gereageerd op jouw idee

Begin juli hebben we de wensen en ideeën van klanten over producten en voorwaarden besproken. Jouw idee hebben we ook besproken. Je wil dat Zilveren Kruis een extra-/ of reis-CPAP gaat vergoeden.

Vanuit de basisverzekering mogen we alleen noodzakelijke zorg vergoeden
De overheid die het pakket vaststelt, kijkt naar de medische noodzaak. En niet naar of iets prettig of wenselijk is voor een verzekerde.

Extra hulpmiddelen worden uit de basisverzekering vaak niet vergoed
We zien regelmatig vragen om een extra vergoeding. Denk bijvoorbeeld aan een extra kunstbeen, zodat een vrouw zowel op sneakers als op hakken kan lopen. Voor haar heel vervelend om die keuze niet te hebben. Of iemand die een tweede hoog-laag-bed wil. Die moet nu kiezen tussen of een hoog-laag-bed in de slaapkamer. Dan kan hij slapen bij zijn partner, maar moet hij overdag ook vaak op de slaapkamer blijven. Of een bed in de huiskamer, dan kan hij overdag bij het gezin zijn, maar moet dan ook altijd zonder de partner slapen.

Een extra-/ of reis-CPAP is niet medisch noodzakelijk. Daarom vergoeden we die niet
We snappen dat het voor een patiënt heel prettig kan zijn. Dat betekent helaas niet dat we dit vanuit de basisverzekering mogen vergoeden.

Bovenliggend
  • Hoi Gerton,

    Wat leuk dat je jouw idee deelt op Samen. Ik ga graag met je in gesprek om je idee beter te begrijpen. Daarbij kijken we niet alleen naar de oplossing die je ziet, maar ook naar de situatie die je zou willen veranderen. Als je schrijft dat je zonder CPAP niet slaapt, dan snap ik dat die belangrijk voor je is.

    Je schrijft over een reis CPAP of extra CPAP. Daarnaast lees ik ook over de het vervangen van de CPAP, maskers en filters. Begrijp ik goed dat dat eigenlijk twee verschillende ideeën zijn?

    Als ik terugga naar de reis CPAP, kun je ons eens meenemen in de meerwaarde die dat voor jou zou hebben? Ik neem aan dat je die tweede CPAP dan net als de eerste wel zal moeten meenemen, bijvoorbeeld in het vliegtuig? Of gaat het dan om een ander makkelijker mee te nemen model?

    Ik hoor graag van je.

  • Offline als antwoord op Michelle - Zilveren Kruis

    Hoi Michelle,

     

    Eigenlijk zijn het drie ideen:

     

    Ten eerste een tweede CPAP voor mensen die bijvoorbeeld veel onderweg zijn of een tweede huis hebben. Elke keer die CPAP meenemen geeft ook extra slijtage en apparaat, slang en masker. Je kan nu gewoon de CPAP laten staan en naar de andere locatie gaan en daar weer met een CPAP slapen. Zoals gezegd zonder CPAP kan ik niet slapen.

    Het tweede idee is voor mensen die veel reizen met het vliegtuig. In 2007 toen ik mijn CPAP kreeg was het geen enkel probleem om een CPAP mee te nemen in een vliegtuig. Mocht gewoon in de cabine mee. Later ook geen probleem onder de noemer medische bagage.

    Echter de laatste jaren merk ik bij elke vlucht dat ik moet vechten om te voorkomen dat ze mijn van levensbelang zijnde CPAP in het ruim “flikkeren”. Moet nu zelfs veel extra betalen om dat te voorkomen. Vlieg veel voor mijn werk en dan is een kleinere reis versie van de CPAP wel super handig. Ook hier weer om te voorkomen dat ik in het buitenland zit en geen of een kapotte CPAP heb. Dus deze staat echt vreselijk hoog op de wensenlijst. En als dit extra kosten met zich meebrengt moeten we daar samen maar eens over nadenken. En de voor en tegens tegen elkaar afwegen.

    En eventueel als vervanging van idee 1 ook super handig.

    Het derde idee is eigenlijk een klacht. De fabrikant geeft aan iedere maand het filter vervangen en ieder half jaar je masker. Echte Mediq Tefa geeft aan dat dit maar 1 keer per jaar kan. Zelfs als, na een vliegreis een hork ervoor mijn masker in de cpap tas kapot heeft gedrukt, ik een nieuwe vraag moet ik ze bijna op mijn blote knieën bedanken dat ik een nieuw masker krijg. En als het nog een keer zou gebeuren moest ik maar een masker kopen.

    Dat lijkt me toch niet de bedoeling.

  • Offline als antwoord op Gerton

    Bedankt voor je uitgebreide toelichting Gerton. De eerste 2 ideeen zijn mij helder. Je zou graag een extra, wellicht een kleinere, CPAP vergoed zien zodat je deze op reis kan gebruiken, in het vliegtuig kan meenemen etc. Ik pas de status van jouw idee aan naar 'Helder Idee'. Dit betekent dat we jouw idee bespreken met beleidsmakers van Zilveren Kruis. En je krijgt hiervan een terugkoppeling op deze plek. 

    Als laatste vertel je iets over dat eigenlijk een klacht is. Omdat we ons hier vooral focussen op wensen of verbeterideeen zou ik graag even onderzoeken of jouw laatste punt een klacht is, en we wellicht op een andere manier in behandeling kunnen nemen. Of dat de voorwaarden wel worden nageleefd maar dat jij de voorwaarden in dat geval liever anders zou zien. In dat laatste geval kunnen we ook dit idee meenemen naar de bekeidsmakers.  

    Zodra ik dit verder heb uitgezocht kom ik hier bij jou op terug. 

    Groet Michelle

  • Offline als antwoord op Michelle - Zilveren Kruis

    Actuele aanvulling: https://www.philips.nl/a-w/about/news/archive/standard/about/news/press/2021/20210614-philips-stuurt-terugroepbericht-uit-voor-bepaalde-slaap-en-beademingsapparaten-om-mogelijke-gezondheidsrisicos-als-gevolg-van-geluiddempend-schuim-tegen-te-gaan.html  Goed onderhoud en vooral regelmatig onderhoud erg belangrijk..

    Vervelende in deze situatie is dat het advies stoppen met het gebruik is. Maar zonder CPAP slapen is geen optie!. We hopen maar op een snelle oplossing en niet het kastje naar de muur verhaal wat we nu te horen krijgen.  

  • Offline als antwoord op Gerton

    Hoi Gerton, zeker actueel, ik hoorde het gisteren voorbijkomen op de radio. Kan mij voorstellen dat dit zorgen geeft aangezien je de CPAP echt nodig hebt. Hopelijk is er snel meer duidelijkheid. 

    Groet,
    Jasper

  • Offline als antwoord op Jasper - Zilveren Kruis

    Als zo’n apparaat in de USA maar $450 kost, moet Zilveren Kruis sowieso het inkoopbeleid maar eens uitzoeken. Ik zo zo snel een Europesche leverancier die rond de €600 zitten. Ik begrijp dat de service inkopen gepaard gaat met bijgaande zorg/service etc, maar voor dat prijsverschil kan Zilveren kruis iemand in dienst nemen die dit regelt. https://www.cpapstore.eu/product-category/cpap-bipap-machines/cpap-machines/auto-adjusting-cpap/ 


Opmerking Onderliggend
  • Offline als antwoord op Remco778

    Goedemorgen Remco, bedankt voor je reactie over de kosten van een CPAP in andere landen, specifiek Amerika in dit geval. Ik denk dat jouw punt aansluit bij het punt van Gerton maar misschien wel een andere invalshoek heeft. Maar dat neemt niet weg dat ik graag voor je bekijk of daar meer informatie over is die ik je kan vertellen. Ik moet daarvoor wel mijn collega's raadplegen maar ik kom er bij je op terug.