Merk medicijnen

Wat is het idee?

Beste medewerker,

Het is mij opgevallen dat Zilveren Kruis voor veel medicijnen (o.a. nitrazepam en temazepam) sinds kort de merken Teva en Mylan voorschrijft voor de apotheken.

Ondanks dat het om dezelfde werkzame stof zou gaan, blijken deze merken niet te werken. Mijn vermoeden is dat het om goedkopere varianten gaat.

Mijn wens is dat Zilveren Kruis de merken Teva en Mylan niet meer voorschrijft! Merken als Aurobindo en Accord hebben mij altijd geholpen; het is heel vervelend als je daarna een ander, niet werkend middel krijgt.

De laatste keer dreigde ik weer Teva te krijgen. Toen ik aangaf dat niet te willen, kon de apotheek mij een ander merk geven, maar moest ik het zelf betalen. Dat heb ik uiteraard gedaan omdat mijn klachten anders niet over gaan. 

Ik ben benieuwd of anderen mijn ervaring delen.

Hartelijke groet,

Marie-José Jansen

Zilveren Kruis heeft gereageerd op jouw idee

Een tijdje terug werd op Samen namelijk een vergelijkbare wens gedeeld. Die wens heb ik besproken met mijn collega’s en we gaan hier niet mee aan de slag. Je leest hier wat er uit het gesprek met mijn collega’s kwam: https://samen.zilverenkruis.nl/wensen/besproken/i/besproken_wensen/ander-merk-medicijnen-is-een-bedrijfskundige-benadering-of-het-belang-van-de-patient-maatgevend

Bovenliggend Opmerking
  • Offline als antwoord op Majo

    Hallo Jasper, Ik vind jouw antwoord ronduit teleurstellend. Ik weet zeker dat heel veel mensen met dit probleem worstelen, maar al weten dat een wens insturen totaal geen zin heeft. Ik lees toevallig zojuist op NOS.nl dat apothekersassistenten vaak boze en gefrustreerde klanten aan de balie krijgen. Ik snap het helemaal! Bedroevend dat hier niet naar wordt geluisterd en de marktwerking bepaalt welk merk er wordt voorgeschreven. Mijn ervaring is overigens niet dat ik allergisch ben voor een vulstof, maar dat medicijnen van Teva en Mylan gewoon niet werken! Ik ben over het algemeen tevreden over Zilveren Kruis maar door jullie preferentiebeleid overweeg ik te kijken naar een andere verzekeringsmaatschappij. Een klant heeft m.i. recht op het beste medicijn en niet op het goedkoopste. Klanten (ik ook) zijn zelfs bereid het verschil of een iets hogere premie te betalen, maar zelfs dat wordt afgeserveerd. 

Onderliggend