Relatienummer automatisch toevoegen aan declaratie

Wat is het idee?

Een declaratie via de app wordt afgewezen als er niet handmatig het relatienummer op de nota is gezet. Dit vind ik omslachtig bureaucratisch gedoe.

Het fijne aan de app is nu juist dat alles digitaal en vlekkeloos zou moeten verlopen. De nota van de dienstverlener komt binnen in je mailbox. De nota open je vervolgens met de zilverkruis app. Dit is een beveiligde omgeving waarin ál je gegevens bekend zijn, ook je relatienummer. Waarom dan nog handmatig een nummer erop moeten priegelen voordat je hem indient?

Als deze stap overgeslagen kan worden is de app wat mij betreft perfect. Verder niks te klagen over het indien proces, erg gemakkelijk!

Hartelijke groet,

Tim

Zilveren Kruis heeft gereageerd op jouw idee

In mei hebben we de wensen van klanten over communicatie besproken. Begin april deelde jij een idee over het automatisch toevoegen van het relatienummer aan een declaratie. Je vindt het omslachtig om je relatienummer handmatig op de nota te vermelden.

We koppelen je relatienummer niet automatisch aan een nota die je instuurt
Zo blijft het mogelijk om anderen te helpen om hun nota makkelijk in te sturen.

Met het relatienummer koppelen we de declaratie aan jouw polis
Staat er geen relatienummer op de nota? Dan kijken we of we met een combinatie van andere gegevens zeker weten voor welke verzekerde de nota is. We doen dit om zeker te weten dat we ook een tweeling of twee gezinsleden met dezelfde voor- en achternaam uit elkaar houden.

Via de app of Mijn Zilveren Kruis kun je ook een nota voor iemand anders insturen
Als we een declaratie ontvangen, dan kijken we naar de gegevens op de rekening. Zo kun je ook voor iemand anders een rekening insturen. Handig als je een rekening instuurt voor iemand uit jouw gezin of wanneer je bijvoorbeeld mantelzorger bent.

  • Hoi Tim,

    Welkom op Samen. Leuk dat je met ons mee wil denken en dit idee hebt ingediend!

    Binnen dit onderdeel op Samen gaan we in gesprek over jouw idee. Dat doen we door wat vragen te stellen. Op die manier proberen we duidelijk te krijgen wat jouw achterliggende behoefte is. Hoe duidelijker wij dit in beeld hebben, hoe groter de kans dat we met jouw idee aan de slag kunnen.

    Ik begrijp uit jouw bericht dat je tevreden bent over de app maar dat het declareren momenteel omslachtig verloopt. Daarbij geef je aan dat je het relatienummer nu handmatig op de rekening moet zetten terwijl je de rekening via mail binnenkrijgt en zo kan uploaden in de app. Het liefst zie je dat deze stap komt te vervallen.

    Jouw verbeteridee is duidelijk. Toch heb ik nog een vraag. Stel dat deze stap vanwege het goed kunnen identificeren verplicht is om uit te vragen, welke andere oplossingen zou jij dan eventueel zien om duidelijk te maken dat jij de verzekerde op de rekening bent? Dan zoek ik dus eigenlijk naar een oplossing/alternatief voor het handmatig noteren van het relatienummer.

    Ben benieuwd naar je ideeën, Tim. Zie je reactie graag tegemoet.

    Groet,
    Jasper

  • Offline als antwoord op Jasper - Zilveren Kruis

    Hoi Jasper,

    Bedankt voor je reactie! Deze directe manier van communiceren met klanten over eventuele verbeter punten verdient een pluim!

    Je zegt dat het noteren van het relatie nummer voor indentificatie van de verzekerde zou kunnen zorgen. 
    Ik zie niet in hoe handmatig een nummer op een rekening zetten dat bewerkstelligd. Immers, iedereen kan dit nummer erop zetten. 

    Het feit dat je inlogt in de app, met alle (2fa) identificatie protocollen die daarbij horen, zorgt er al voor dat je zeker bent van de identiteit van de indiener. Zover mijn kennis strekt houdt dit ook juridisch stand. 

    Mijns inziens kan de app automatisch je relatie nummer aan een declaratie toevoegen, indien deze via de beveiligde app wordt ingediend. Of nog beter, is het toevoegen van een relatie nummer overbodig, want de identiteit van de indiener is bekend middels het inloggen in de app. 


    Ik kan me voorstellen dat de afdeling die de declaraties behandeld een relatie nummer nodig hebben omdat een intern proces daarom vraagt. Maar dit zou dan daar gladgestreken moeten worden en niet op het bordje van de klant moeten komen.


    Groet! Tim

  • Offline als antwoord op Tim L

    Hoi Tim,

    Bedankt voor je snelle reactie en het prachtige compliment! Met Samen focussen wij ons op het open en transparant in gesprek gaan. De terugkoppeling zal hier openbaar worden gegeven zodat iedereen daar inzicht in heeft.

    Ik verwacht niet dat het probleem aan de kant van de app zit. De app is inderdaad goed beveiligd. Mogelijk dat het meer aan de kant van de nota zit of het herkennen van de nota in het systeem.

    Jouw idee is voor mij helemaal duidelijk. Ik pas de status van het idee daarom aan naar ‘Helder idee’. Een aantal keer per jaar gaan we in gesprek met onze beleidsmakers. Zij zullen beoordelen of we met jou idee aan de slag kunnen. Wanneer het gesprek heeft plaatsgevonden, plaatsen we hier een terugkoppeling.  

    Groet,
    Jasper

  • Ben benieuwd of er al een beslissing is genomen over dit voorstel . 
    Lijkt ook mij een beetje ouderwets om een nummer op de declaratie te krabbelen . 

  • Goedemiddag Tim en Leo,

    Ik heb de status van het idee aangepast. We kunnen niet met dit idee aan de slag. Bovenaan dit bericht is in de terugkoppeling toegelicht waarom we niet met het idee aan de slag gaan.

    Bedankt voor het meedenken! Het wordt enorm gewaardeerd.

    Groet
    Jasper