Wat is het idee?
Gisteravond contact gehad met een vriendelijke klantenservice medewerkster. Helaas krijg je vooraf een bandje te horen(spraakherkenning). Nou wil ik graag benoemen dat dit voor stotterende mensen zoals ik erg vervelend is. Voor mij ontstaat er hierdoor al gauw bel angst. Ik moet hierdoor vaak de berichten herhalen en de computer pakt niet alles goed op doordat ik herhaal, sleep of zoiets dergelijks. Ik heb het dan ook een paar keer geprobeerd, vervolgens word ik doorverbonden met een medewerkster. Dan moet ik wederom nogmaals alle gegevens geven. U zult begrijpen dat dit erg vervelend is. Ik heb gister dan ook via de facebook chat dit probleem kenbaar gemaakt. Deze medewerker neemt mijn verhaal ook mee, maar gaf te kennen dat ik het hier ook kan plaatsen. Hier wil ik dan ook dankbaar gebruik van maken. Er zullen namelijk veel meer mensen met een spraakstoornis zijn die dit hetzelfde ervaren.
De medewerker stelde mij de vraag of ik een oplossing voor dit probleem zie of in ieder geval mee wilde denken. Het volgende heb ik aangegeven. Dat de spraakherkenningssysteem minder pogingen doet om je te begrijpen of dat er een extra optie in het menu komt waarmee je direct iemand aan de lijn krijgt (voor mensen met een spraakstoornis of slechthorende). Wat ook een mogelijkheid zal zijn is de optie om je antwoord te typen in plaats van het te moeten inspreken.
Ik ben van mening dat de klantvriendelijkheid geoptimaliseerd kan worden.