Website onduidelijk over vergoedingen

Wat is het idee?

Ik vind de informatie op de website over de vergoedingen voor chronische fysiotherapie onduidelijk. Er zijn allerlei types chronische fysiotherapie. De benamingen hiervoor heeft Zilveren Kruis bedacht en voor de leek volstrekt onduidelijk. Het gevolg is dat je fout geinformeerd wordt. Bijvoorbeeld : ik zocht op “ fysiotherapie chronisch”. Bij de benodigde indicatie zag ik enkel kanker, beroerte en hart en vaatziektes staan. Omdat ik vrij zeker wist dat er ook chronische fysiotherapie vergoed wordt na orthopedische operaties, ben ik verder gaan zoeken. Maar als ik dat niet had geweten, dan zou ik niet goed geinformeerd zijn. Volgens mij wordt dit veroorzaakt doordat te veel wordt uitgesplitst. Zie het screenshot van de vergoedingen voor fysiotherapie, waarbij direct naar een twintigtal soorten fysiotherapie wordt uitgesplitst. Zie https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/vergoedingen/fysiotherapie .

Zilveren Kruis heeft gereageerd op jouw idee

We hebben klantwensen rondom klantcommunicatie besproken. Ook jouw idee namen we mee. Je gaf aan dat je de vergoedingsinformatie over fysiotherapie onduidelijk vindt. Je zou graag willen dat er minder opgesplitst wordt. We maakten over dit idee de volgende afweging:

Veel verschillende vergoedingen voor fysiotherapie maakt de informatie ingewikkeld

Hoe meer varianten er zijn, hoe ingewikkelder het is om uit te leggen. De afgelopen jaren zijn er verschillende vergoedingen bijgekomen. Dat zijn vergoedingen voor specifieke aandoeningen, zoals COPD. De overheid bepaalt of er meer verschillende vergoedingen voor fysiotherapie in de basisverzekering komen.

Verzekerden zoeken vaak informatie nadat ze contact hadden met hun fysiotherapeut

De fysiotherapeut kan medisch inhoudelijk beoordelen om welke aandoening het gaat. Hij weet ook of er een vergoeding uit de basisverzekering is. En onder welke vergoeding de aandoening valt. Dit is voor elke verzekeraar gelijk. Is er geen vergoeding uit de basisverzekering? Dan kan de verzekerde kijken naar de aanvullende verzekering. We zien daarom dat verzekerden vaak al weten bij welke vergoeding ze moeten zijn. We hebben een overzichtspagina gemaakt. Zo komen onze verzekerden het makkelijkst bij de vergoeding die zij zoeken.

De meest duidelijke manier van informatie geven verschilt per verzekerde

Sommige verzekerden willen graag zo uitgebreid mogelijke informatie. Zij vinden veel informatie op een pagina ook prettig. Als ik jouw reactie lees, dan denk ik dat dat ook voor jou geldt. Andere verzekerden begrijpen informatie beter in kleinere blokjes tekst. Van veel informatie op een pagina raken zij in de war. Daarom zetten we bijvoorbeeld niet de hele lijst met aandoeningen bij de vergoeding van chronische fysiotherapie. We plaatsen een link waarachter mensen de hele lijst vinden. Zo houden we de informatie beter overzichtelijk.

We houden de informatiepagina zoals hij is

We verzamelen dagelijks feedback van onze verzekerden op onze webpagina’s. Met deze informatie verbeteren we regelmatig de pagina’s. We zien op dit moment niet dat meer mensen vragen om minder linkjes. We blijven natuurlijk wel de feedback in de gaten houden.

Bovenliggend
  • Beste Feina, bedankt voor het delen van je observatie!

    Ik heb jouw topic verplaatst naar 'nieuwe ideeën'. Ik zie in jouw bericht namelijk een duidelijk idee. Binnen dit onderdeel ga ik graag met je in gesprek. Daarbij probeer ik met je helder te krijgen welke situatie je wilt veranderen. Door deze wens goed in beeld te hebben, kunnen we ook kijken naar verschillende manieren waarop we dit kunnen verbeteren.

    Ik kan me voorstellen dat het duizelt, al die soorten fysiotherapie. En wat je zegt, als je per ongeluk op de verkeerde pagina komt, dan ligt een misverstand al gauw op de loer. Met name via de zoekfunctie, daar klikken veel mensen op het bovenste zoekresultaat. Maar is dat wel waar je naar op zoek bent, is dan de vraag.

    Begrijp ik goed dat daar ook de kern zit van wat je wilt veranderen: dat we verzekerden zo goed mogelijk helpen om binnen die vele vergoedingen fysiotherapie makkelijk en snel de informatie te vinden die hoort bij hun situatie?

  • Ik uit met mijn idee kritiek op de manier waarop Zilveren Kruis de informatie geeft. Volgens mij ligt de oorzaak in de grote uitsplitsing van soorten, die bovendien zelf verzonnen zijn. Als er één verhaal is, of desnoods 2 of 3, dan is er minder kans informatie te missen. Het werken met eindeloos veel links en uitsplitsingen op de website is dus volgens mij een slecht idee. En ik vind dat dit voorbeeld dit duidelijk weergeeft, ongetwijfeld zijn er meer plaatsen op de website waar dit gebeurt. Jullie website als geheel bestaat uit erg veel links. Inblaast van dat de informatie netjes en compleet naar voren gebracht wordt. 

  • als antwoord op feina

    En aansluitend nog een punt van kritiek op het forum zelf: ik wilde een tikfout verbeteren in mijn vorige reactie, maar “bewerken” bleek niet meer mogelijk. Ik vind het ongemakkelijk dat “ bewerken” niet overal op het forum mogelijk is.

Opmerking Onderliggend
Geen gegevens