Samen aan oplossingen werken? Dat valt tegen!

Wat is het idee?

Het zijn mooie teksten, hoor, op de pagina Over Ons van Zilveren Kruis. Directievoorzitter Georgette Fijneman zegt graag samen te werken met (o.a.) klanten om een verschil te maken en mensen langer gezond te laten blijven. Directeur Commercie Jan-Willem Evers wil graag samen werken aan een omgeving waar klanten zelf regie kunnen nemen. En ook de term 'maatwerk' vind je op meerdere pagina's terug op de website.

De praktijk is weerbarstiger. Een medicijn dat ik gebruikte (en werd vergoed door ZK) werkte op zich waarvoor het bedoeld was, maar leverde na enige tijd flinke bijwerkingen op waarvoor andere medicatie (in dit geval antibiotica) nodig was. In zowel financieel als gezondheidsoogpunt een onwenselijke situatie. 
Ik ging - in goed overleg met mijn huisarts - op zoek naar een oplossing. Die heb ik gevonden: ik gebruik nu hetzelfde medicijn, maar in een halve dosering. (Helaas was dit niet haalbaar door de eerstgenoemde tabletten te breken omdat het om verlengde afgifte gaat.)
Deze tabletten met halve dosering doen wat ze moeten doen, maar helemaal zonder bijwerkingen, dus antibiotica hoeft niet meer. Het product is goedgekeurd door het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen, wordt volgens de producent verkocht in heel Europa, maar niet in Nederland. Mijn apotheek bestelde het in België, op mijn kosten, in eerste instantie om te proberen of het beviel. Dat doet het. Maar na indienen van de declaratie, mét medische motivatie van mijn huisarts, bleek dat deze lichtere dosering niet wordt vergoed door ZV, met alleen bureaucratische argumenten.
Waarom dit niet met maatwerk valt op te lossen is mij nog steeds niet duidelijk. Ik krijg alleen verwijzingen naar wettelijke (regels), die volstrekt voorbij gaan aan de logica: waarom wel een 50 mg dosis met bekende bijwerkingen vergoeden, maar geen 25 mg dosis (kosten: 130 euro per 3 maanden in België).

Dit verschil tussen theorie en praktijk waar het gaat om beleid van Zilveren Kruis is onbegrijpelijk en heel frustrerend!

Dit idee is gesloten
Bovenliggend
  • Hoi Marga,

    Welkom op Samen!  

    Je geeft aan dat je ontevreden bent over een medicijn dat niet vergoed is. Hier op Samen gaan we in gesprek over het verbeteren van onze producten en service. Met vragen of klachten over je eigen verzekering kan ik je niet verder helpen.

    Ik kan je wel in contact brengen met een collega van onze klachtenafdeling. Die kan met je meekijken hoe het zit met het medicijn dat niet vergoed is. Als je contact wil met zo’n collega, wil je mij dan een privébericht sturen met je gegevens? Dat kan door met je muis op mijn profielfoto te gaan staan en op ‘privébericht verzenden’ te klikken.

    P.S. ik las in je andere bericht dat je in dit bericht een tikfout had gemaakt. Ik heb dat aangepast en het andere bericht verwijderd.  

  • Bedankt voor je correctie in mijn eerste bericht, dat houdt het overzichtelijk!
    Mijn klacht gaat niet alleen over vergoeding, maar zeker ook over het verbeteren van de service, Sophie. Tot nu toe zijn de contacten die ik met ZK heb gehad (schriftelijk en telefonisch) echt onbevredigend geweest.
    Ik heb geprobeerd om jou een privébericht te sturen, maar dat lukt me niet via een klik op je profielfoto. Maar je kunt 'aan de achterkant' van deze community vast mijn mailadres zien, dus nodig ik je graag uit langs deze weg het door jou aangeboden contact tot stand te brengen. 

Opmerking
  • Bedankt voor je correctie in mijn eerste bericht, dat houdt het overzichtelijk!
    Mijn klacht gaat niet alleen over vergoeding, maar zeker ook over het verbeteren van de service, Sophie. Tot nu toe zijn de contacten die ik met ZK heb gehad (schriftelijk en telefonisch) echt onbevredigend geweest.
    Ik heb geprobeerd om jou een privébericht te sturen, maar dat lukt me niet via een klik op je profielfoto. Maar je kunt 'aan de achterkant' van deze community vast mijn mailadres zien, dus nodig ik je graag uit langs deze weg het door jou aangeboden contact tot stand te brengen. 

Onderliggend