Voorkeursbeleid insuline stoppen

Wat is het idee?

Sinds vorig jaar ben ik zoals veel diabetespatiënten gedwongen overgestapt op een andere soort insuline (ja, de werking zal zogenaamd hetzelfde zijn, maar het is wel een andere insuline) en daarmee ook op een andere insulinespuit.

De spuit die ik heb gekregen lijkt op een stuk plastic kinderspeelgoed. Na nog niet eens een jaar gebruik, is de spuit vanzelf UIT ELKAAR GEVALLEN. Ik spuit al meer dan dertig jaar insuline, en dit heb ik echt nog nóóit meegemaakt! Het uiteinde waarmee je de hoeveelheid eenheden instelt valt er gewoon vanzelf af, zonder dat de spuit is gevallen, eraan is getrokken, of wat dan ook.

De spuiten die ik voorheen gebruikte gingen eigenlijk nooit stuk. Gewoon nooit!
Hier komt de zeer frustrerende factor bij dat bij de nieuwe plastic speelgoedspuiten niet af te lezen valt hoeveel je de vorige keer hebt gespoten. 
Als dit representatief is voor het verhaal over hoe het allemaal 'dezelfde kwaliteit' is dan laat dit toch wel de pijnlijke waarheid zien.

De overgang naar een andere soort insuline werd bij mij bovendien afgedwongen precies nadat ik net corona had gehad en mijn bloedsuikerinstelling totaal overhoop lag. Die is sindsdien, nu een jaar geleden, nooit meer zo goed geworden als het daarvóór was. Waar komt dit nu door?
Ik vind het te schandalig voor woorden dat er zo om wordt gegaan met diabetespatiënten. Kortzichtig en dysfunctioneel beleid is dit gericht op een management van cijfertjes in plaats van op het welzijn van mensen. Dat is wat het zou moeten dienen namelijk. Ik wil gewoon mijn vorige insulinesoort terug en mijn oude spuit weer kunnen gebruiken.

Dit idee is gesloten
Bovenliggend Opmerking
  • Offline als antwoord op Esther_M

    het bericht gaat over het hele voorkeursbeleid. Dat betekent inderdaad o.a. de kwaliteit van de spuit, maar ook over de mogelijkheid om af te lezen hoeveel eenheden je eerder hebt gespoten zoals in het andere idee wordt genoemd, en ook over de kwaliteit van de insuline die ik betwijfel. Het idee is: draai dit beleid terug en vergoed gewoon weer de insuline en hulpmiddelen die voorheen ook werden vergoed.

Onderliggend
  • Offline als antwoord op Esther_M

    Dank voor je reactie. Wat betreft je idee over het voorkeursbeleid ben ik bang dat ik weinig voor je kan betekenen. Want zoals bij het eerdere idee is aangegeven gaan we het voorkeursbeleid niet veranderen of stoppen.

    Wel heb ik je probleem met de insulinepen met onze inkoopafdeling besproken zodat zij hiervan op de hoogte zijn. 

  • Offline als antwoord op Halco - Zilveren Kruis

    Ik reageer hier toch weer even op, omdat jullie nu ook nog mijn declaratie voor de aanschaf van de nieuwe insulinespuit (in het buitenland) hebben afgewezen. Wat ik lees in mijn polis, is dat zorgkosten in het buitenland die niet kunnen wachten tot terugkeer in Nederland 100% worden vergoed. Ik had in de declaratie uitgelegd dat ik nooit een reservespuit heb gekregen en nog drie weken in het buitenland zou verblijven toen deze kapot ging... Hoe verwachten jullie dat iemand met type 1 diabetes drie weken doorkomt zonder werkende insulinespuit??
    Ik wil hier aan toevoegen dat het echt veel handiger zou zijn als er een reactieformulier of mogelijkheid tot contact per mail zou zijn. Nu is het alleen telefonisch of via berichtjes waarbij je bepaalde onderwerpen niet kunt bespreken.

  • Offline als antwoord op Esther_M

    Hi Esther,

    Dank nog voor je aanvulling. Ik denk dat je voor je declaratie beter contact kunt opnemen met onze klantenservice. Zij kunnen namelijk je declaratie bekijken en voor je nagaan hoe deze verwerkt is.