Bewuste financiële keuze voordat behandeling start

Wat is het idee?

Beste mensen,

Het idee bewuste financiële keuze en aanmelding op dit platform ontstond vanuit de volgende gebeurtenis.

Op 23 september 2024 liet ik bij het huid medisch centrum in Amsterdam een klein angioom verwijderen op mijn voorhoofd. 
Daarvoor ben ik maximaal 5 minuten bij de dermatoloog binnen geweest. Deze heeft geen bewuste keuze vraag gesteld over de kosten.
De behandeling verliep naar tevredenheid. De factuur die ik daarna heb ontvangen bedraagt: 353,74. Dit betreft het bedrag van het DBC.
Daar mijn eigen risico nog niet besteed was, betaal ik dit nu zelf.

Ik heb het huid medisch centrum gebeld en gevraagd om een toelichting. De antwoorden in het kort: factuur is conform de DBC.
Er wordt niet met minuten gewerkt. Het is niet mogelijk om hier een consult van te maken (160 euro). Het is onbekend of de dermatoloog een bewust keuze gesprek met mij had moeten voeren over de kosten. Wat mogelijk is, is dat ik de factuur ontvang. 

Met bovenstaande heb ik de persoonlijke zorgcoach vandaag gebeld. Deze heeft mij vriendelijk te woord gestaan. Maar deze kon niets voor mij betekenen.
Vervolgens heb ik de telefonische klachtenlijn gebeld. Ook daar ben ik vriendelijk te woord gestaan. De klacht is genoteerd. Het is onduidelijk wat er mee gedaan kan worden omdat het klachtenbureau geen contact heeft met zorginkoop. Eventueel kan ik ook NZa benaderen.

Mijn idee richt zich op het in gesprek gaan met klanten van Zilveren Kruis over de ervaren prijs kwaliteit verhouding van behandelingen. Omdat Zilveren Kruis de zorginkoop vorm geeft, én daarbij zou moeten luisteren naar wensen van klanten. Tevens is mijn idee om cliënten meer eigen sturing te geven in het toevoegen van complementaire zorg in hun aanvullende pakket.

Ik had mijn 353 euro met liefde gestort op de rekening van een gehandicaptenzorg instelling, ggz of ouderenzorg. Maar NIET op de rekening van de dermatoloog, voor dit DBC.

Dit idee van bewust financiële keuze kan concreter. Ik hoop dat jullie voorbij de dbc willen denken, terug naar de bedoeling. Een vrije en geïnformeerde zorgkeuze.

In gesprek over jouw idee
Bovenliggend
  • Hoi Ineke,

    Vervelend dat je werd verrast door een hoge rekening van jouw behandelaar.

    Ik snap dat je geschrokken bent van het bedrag voor de relatief korte tijd dat je bij de arts bent geweest. We horen dit vaker. We hebben daarom een uitgebreide uitleg over het systeem (dbc) onze website: De diagnose-behandelcombinatie (dbc) uitgelegd. Dit systeem is in Nederland door de overheid gekozen. Op de website van de Nza is ook meer informatie te vinden: Informatiekaart NZa – Uw ziekenhuisrekening en het eigen risico.

    Je wil dat Zilveren Kruis met klanten in gesprek gaat over de ervaren prijs- kwaliteitverhouding van behandelingen. Zijn er specifieke situaties of behandelingen waar je denkt dat het misgaat?

  • Offline als antwoord op Jasper - Zilveren Kruis

    Beste Jasper,

    Ja dit is heel vervelend. Ik ben benieuwd naar de ideeën van Zilveren Kruis hierover. Ik belde ook met de consumentenbond en zij hebben aangegeven dat zij deze meldingen veel vaker krijgen. Hebben jullie contact met de consumentenbond of patientenfederatie hierover? Of de NZa?

    Wat ideeën vanuit mijn leefwereld waarbij ik graag van Zilveren Kruis hoor wat er mogelijk is in de systeemwereld:

    - Het huidmedischcentrum.nl is een bedrijf en biedt tweede lijns zorg. In welke mate dragen Zilveren Kruis/ de verzekeringsgelden van verzekerden bij aan dit verdien model? Idee: onderzoek dit type samenwerkingsverbanden en de wijze waarop dbc's worden gedeclareerd. Begin bij een specialisme met veel van dit type bedrijfsmatige tweede lijns zorg 
    - Vergelijkend waren onderzoek liet mij op internet zien dat er nogal wat instellingen zijn die slechts 160 euro vragen voor het weghalen van wel 10 angiomen. De arts/ assistente hebben geen financieel bewust keuze gesprek met mij gevoerd. Idee: de arts in dit type tweede lijns behandeling heeft de plicht om patiënt te informeren over het tarief en bewust de keuze voor te leggen om de behandeling te starten.
    - Het dbc die de arts heeft toegepast, is de volgende: 129999089 Diagnostiek/ ingreep en/of meer dan 2 polikliniekbezoeken/ consultaties op afstand bij een open been/ doorligwond/ aandoening van huid en/of onderhuids bindweefsel 15D637 1-1-2024 3; Idee: een actieve informatie lijn starten als Zilveren Kruis waar de patiënt zich kan informeren over of het door arts geopperde dbc past bij de behandeling/ vraag waar patiënt mee komt.
    - Het tarief van 353,74 is door jullie zonder mij te consulteren betaald aan de arts. Idee: laat patiënten akkoord geven op facturen die binnen hun eigen risico vallen; (ik had zelf de factuur niet betaald; en ga deze week nog een keer naar het HMC om dit punt aan te kaarten)

    Kortom, in de wereld van zorgverzekeringen geldt een solidariteitsprincipe. Daar sta ik helemaal achter. Met wie ben ik nu solidair geweest door een rekening te betalen van 353,74 voor een behandeling van 5 minuten? Kunt u dat voor mij verhelderen? Ik hoop niet dat ik solidair ben met dit bedrijf/ de bankrekening van deze artsen. Bovenstaande ideeën kunnen er misschien aan bijdragen dat dit transparanter wordt. Dat zou mooi zijn en passend bij de bedoeling van solidariteit én een vrije geïnformeerde zorgkeuze.

    Ik hoor graag.

Opmerking
  • Offline als antwoord op Jasper - Zilveren Kruis

    Beste Jasper,

    Ja dit is heel vervelend. Ik ben benieuwd naar de ideeën van Zilveren Kruis hierover. Ik belde ook met de consumentenbond en zij hebben aangegeven dat zij deze meldingen veel vaker krijgen. Hebben jullie contact met de consumentenbond of patientenfederatie hierover? Of de NZa?

    Wat ideeën vanuit mijn leefwereld waarbij ik graag van Zilveren Kruis hoor wat er mogelijk is in de systeemwereld:

    - Het huidmedischcentrum.nl is een bedrijf en biedt tweede lijns zorg. In welke mate dragen Zilveren Kruis/ de verzekeringsgelden van verzekerden bij aan dit verdien model? Idee: onderzoek dit type samenwerkingsverbanden en de wijze waarop dbc's worden gedeclareerd. Begin bij een specialisme met veel van dit type bedrijfsmatige tweede lijns zorg 
    - Vergelijkend waren onderzoek liet mij op internet zien dat er nogal wat instellingen zijn die slechts 160 euro vragen voor het weghalen van wel 10 angiomen. De arts/ assistente hebben geen financieel bewust keuze gesprek met mij gevoerd. Idee: de arts in dit type tweede lijns behandeling heeft de plicht om patiënt te informeren over het tarief en bewust de keuze voor te leggen om de behandeling te starten.
    - Het dbc die de arts heeft toegepast, is de volgende: 129999089 Diagnostiek/ ingreep en/of meer dan 2 polikliniekbezoeken/ consultaties op afstand bij een open been/ doorligwond/ aandoening van huid en/of onderhuids bindweefsel 15D637 1-1-2024 3; Idee: een actieve informatie lijn starten als Zilveren Kruis waar de patiënt zich kan informeren over of het door arts geopperde dbc past bij de behandeling/ vraag waar patiënt mee komt.
    - Het tarief van 353,74 is door jullie zonder mij te consulteren betaald aan de arts. Idee: laat patiënten akkoord geven op facturen die binnen hun eigen risico vallen; (ik had zelf de factuur niet betaald; en ga deze week nog een keer naar het HMC om dit punt aan te kaarten)

    Kortom, in de wereld van zorgverzekeringen geldt een solidariteitsprincipe. Daar sta ik helemaal achter. Met wie ben ik nu solidair geweest door een rekening te betalen van 353,74 voor een behandeling van 5 minuten? Kunt u dat voor mij verhelderen? Ik hoop niet dat ik solidair ben met dit bedrijf/ de bankrekening van deze artsen. Bovenstaande ideeën kunnen er misschien aan bijdragen dat dit transparanter wordt. Dat zou mooi zijn en passend bij de bedoeling van solidariteit én een vrije geïnformeerde zorgkeuze.

    Ik hoor graag.

Onderliggend
  • Offline als antwoord op Ineke

    Bedankt voor je reactie, Ineke. Als ik je bericht lees, geeft mij dit vooral het gevoel dat je enorm bent verrast door de hoge rekening. En dat voor de wat jou betreft kleine ingreep. Je lijkt deze rekening onterecht te vinden. En komt met ideeën om te voorkomen dat anderen ook voor zo'n ingreep een dergelijke rekening krijgen.

    Het is goed dat je contact hebt gezocht met de behandelaar om na te vragen of zij de juiste dbc code hebben gebruikt. Als zij inderdaad aangeven dat dit zo is, dan kan je daar ook vanuit gaan.

    We zien vaker dat verzekerden nota's voor ziekenhuisbehandelingen duur vinden. In de link die ik eerder stuurde, lees je meer over hoe die zorg gedeclareerd wordt en waarom het dan al snel gaat om een flink bedrag. De manier waarop dit geregeld is in Nederland kunnen wij niet veranderen.

  • Offline als antwoord op Jasper - Zilveren Kruis

    Hai,

    Dank voor je reactie. Kun/wil je ook reageren op de ideeën die ik heb aangedragen? Ik heb er oprecht tijd en aandacht aan besteed om deze te formuleren. En ben benieuwd of en welke van deze ideeën jullie kunnen onderzoeken/verkennen voor implementatie. Verder twee inhoudelijke reacties op je reactie:

    - ik heb de link die je stuurde gezien. echter ik vind dat artsen en verzekeraars een breng plicht hebben als het gaat om het informeren van patienten over de kosten van behandelingen. Ik vind niet dat je gezien de complexiteit van de dbc van patiënten kunt verwachten dat zij deze prijskaartjes zo maar begrijpen. 
    - de behandeling die ik zelf ontving was geen ziekenhuisbehandeling maar een behandeling in de tweedelijnszorg.

    Ik hoop, omdat dit een ideeën platform is, dat ik meer inhoudelijke reactie op mijn ideeën krijg en of Zilveren Kruis daar iets mee kan. Of op zijn minst te horen wat jullie met deze ideeën doen.

    Ik hoor graag.

  • Offline als antwoord op Ineke

    Ik wil zeker reageren op de ideeën die je benoemt! Ik wil hem wel graag zo open mogelijk houden zodat ik met collega’s goed het gesprek kan voeren over mogelijke oplossingen. Ik lees dat je als patient graag vooraf pro-actief geïnformeerd wil worden over de kosten en of iets een passende behandeling is. De oplossingen die je hier zelf voor hebt is dat je dbc’s wil vergelijken en op basis daarvan een keuze maken. Of het starten van een informatielijn waar je als patient kan informeren. Daarnaast wil je dat verzekerden een nota zelf moeten goedkeuren als het binnen het eigen risico valt.

    Heb ik het zo goed samengevat, Ineke? Zo ja, dan pas ik de status van jouw idee aan naar ‘Helder idee’. Een keer per kwartaal bespreken we ideeën die helder zijn. Daarna ontvang je hier een reactie. Daarin geven we aan of we met jou idee aan de slag gaan of niet. Uiteraard ook met toelichting. 

  • Offline als antwoord op Jasper - Zilveren Kruis

    Hai Jasper,

    Dank voor je reactie en je samenvatting. Om dit een helder idee te laten zijn, zijn denk ik de volgende toevoegingen nodig op hoofdlijnen:


    - Bied patiënten zeer praktisch en concreet transparantie over winst in de zorg: Het huidmedischcentrum.nl is een bedrijf en biedt tweede lijns zorg. In welke mate dragen Zilveren Kruis/ de verzekeringsgelden van verzekerden bij aan het verdien model van dit bedrijf? Idee: onderzoek dit type samenwerkingsverbanden en de wijze waarop zij financieel verantwoorden. Begin bij een specialisme met veel van dit type bedrijfsmatige tweede lijns zorg 

    - Bied patiënten zeer praktisch en concreet voorbeelden van solidariteit in de zorg.

    Het gaat er om dat we vanuit de bedoeling en leefwereld overeind houden dat we in Nederland solidair willen zijn met elkaar. Waar ik natuurlijk in mijn geval nooit achter ga komen: Met wie ben ik nu solidair geweest door een rekening te betalen van 353,74 voor een behandeling van 5 minuten? Ik hoop niet dat ik solidair ben met dit bedrijf/ de bankrekening van deze artsen. 

    Dus transparantie over winsten/inkomens van artsen en solidariteit zijn van belang bij een bewuste financiële keuze.

    Ik wens jullie succes bij het kwartaaloverleg. Leuk dat ik er nog iets van terug hoor.

  • Offline als antwoord op Ineke

    Hoi Ineke,

    Het valt mij in dit bericht, maar ook in eerdere berichten op dat je steeds het Huid Medisch Centrum aanhaalt. Daarbij heb je het verdienmodel en de winst die zij maken. Is er een conflict met deze behandelaar? De reactie die eventueel uit een kwartaalsessie komt, gaat dit namelijk op geen manier goedmaken. Als er inderdaad een conflict is dan wil ik je aanraden om een klacht in te dienen bij de behandelaar.