Op welke manier wil jij digitaal contact hebben met je zorgverlener?

Digitaal contact met je zorgverlener kan op verschillende manieren. Denk bijvoorbeeld aan (beeld)bellen, mailen, online afspraken maken, appen en er komen steeds nieuwe manieren bij. 

Met mijn collega’s kijk ik hoe we onze verzekerden de keuze kunnen geven om ook digitaal contact te hebben. En dan is het natuurlijk belangrijk dat de mogelijkheden aansluiten bij wat jij belangrijk vindt. Daarom zijn we benieuwd: hoe kijk jij naar de verschillende manieren van contact? En wat zie jij als voor- en nadelen?  

  • Tegenwoordig zijn er veel apparaten die gezondheid informatie verzamelen en eventueel kunnen delen met artsen, denk bijvoorbeeld aan de apple watch. https://www.iculture.nl/nieuws/apple-watch-series-6-studie-ziekenhuizen-nederland/

    Voorheen heeft zilverenkruis ook een pilot gedraaid met de Apple Watch,. Ik heb hier aan meegedaan en ondervind nog steeds veel plezier van de Apple Watch omdat het mij dagelijks herinnert aan te ondernemen activiteiten. 

  • Offline

    Ik zou gewoon liever echt contact willen hebben met mijn zorgverleners

  • hoi,


    niet als vervanging, maar zeker wel als aanvulling vind ik persoonlijk het digitale contact zeker wenselijk.
    digitaal contact kan er wel voor zorgen dat ik voor ik bij een hulpverlener kom, 
    ik al een hoop informatie kan doorsturen richting zorgverlener, zodat niet alles in die paar minuten moet die je maar hebt bij een arts/POH.
    thuis gebruik ik diverse apparaten die allemaal info kunnen geven, (bloeddrukmeter, weegschaal, FSL glucosesensor, CPAP apparaat)
    als je dat allemaal in 1 bezoek zou moeten bekijken, dan is er veel te weinig tijd.
    via de mail kan ik voorgaande aan het bezoek van ieder apparaat de data/samenvattingen doorsturen zodat de arts/POH die kan beoordelen zodat we tijdens het bezoek kunnen bekijken hoe verder te gaan zonder dat het veel tijd kost om alles nog even door te nemen en direct te beslissen.
    voorafgaande aan artsbezoek moet ik ook altijd nog even bloedprikken.
    voorheen moest je dan een formulier halen om naar een prikpost/lab te kunnen en dan lang wachten in de wachtkamer, 
    nu kan ik de huisarts mailen voor een ZD code en aangeven wat ik gemeten wil hebben en sinds kort kan je bij ons in het ziekenhuis bloedprikken nu ook op afspraak die je zelf in kan plannen, dus geen wachttijden meer en zeker weten dat je kunt laten prikken wanneer het je zelf uitkomt (8 dagen voor doktersbezoek zodat ik via de ziekenhuissite de uitslag alvast in kan zien, hou niet van verrassingen ;-) en maak mij geen zorgen over de uitslagen)

    groet mike

  • Offline als antwoord op jeroenswets:

    Hi Jeroen dank voor je bericht. Wat leuk dat je destijds hebt meegedaan aan die Apple Watch pilot. Ik heb inderdaad ook de informatie over de lancering van apple watch 6 gezien en het onderzoek dat de zes ziekenhuizen ermee gaan doen op zuurstofgehalte in het bloed. Op deze wijze kunnen burgers-patiënten hun persoonlijke informatie laten analyseren en eventueel delen met zorgverleners. Dat is een interessante ontwikkeling voor mensen die op die wijze meer grip op hun gezondheid willen krijgen. We gaan dit met belangstelling volgen!

  • Offline als antwoord op ninn:

    Hoi Ninn, je schrijft dat je het liefst gewoon echt contact wil hebben met jouw zorgverleners. Kun je dit toelichten? Is het voor jou geen probleem om een arts te bezoeken voor een uitslag, terwijl dit ook bijvoorbeeld met beeldbellen zou kunnen? Kan je mij laten weten wat precies je bezwaar is? Wij willen graag zo passend mogelijke oplossingen bieden aan onze verzekerden. Juist twijfels of kritiek kunnen ons helpen dit nog beter te maken.

  • Offline als antwoord op mike_de_wit:

    Beste Mike,

    Wat fijn dat je al goede ervaringen hebt met digitale zorg. Het zelf inplannen van afspraken op een moment dat het jou het best uitkomt is natuurlijk heel handig.

    Ook heel terecht dat je digitale meetinstrumenten noemt die waardes kunnen geven die ook voor je arts van belang kunnen zijn. Op deze manier kan je arts je, indien nodig, ook op afstand adviseren. Voor de arts zelf is het natuurlijk ook handig om dergelijke uitslagen al voor het contact moment te kunnen inzien. Dat wordt nu meestal ook wel gedaan bij bijvoorbeeld uitslagen van bloedonderzoek of radiologische onderzoeken, maar tot recent kon de arts er pas tijdens de afspraak zelf achter komen wat de bloeddruk was, of bijvoorbeeld of het gewicht stabiel was gebleven. Het leuke is dat je als patiënt ook al weet wat de uitslag hiervan is. Net zoals jij nu zelfs ook al kunt met de uitslagen van het bloedprikken. Ik kan me voorstellen dat dat een geruststellend gevoel geeft. En als je je toch een keer zorgen maakt, dan is het ook handig dat je dan direct waarden van bijvoorbeeld de bloeddruk aan de arts kunt doorgeven. De arts kan dan sneller indien nodig een behandeling aanpassen of je gerust stellen natuurlijk.

  • Offline

    Ik wil alleen persoonlijk contact met mijn zorgverlener. Ik wacht wel in de w8 kamer

  • Offline als antwoord op frdemeer:

    helemaal eens ik wacht wel in de wachtkamer

  • Zelf vind k in het kort schrijven,  om een telefonisch of persoonlijk gesprek aan te vragen prima. Hoe dan ook sommige zaken kunnen via telefoon of beeldbellen maar andere zaken niet.

  • Online

    Bedankt voor jullie reactie @frdemeer @wdfaasse1290. Jullie geven allebei aan dat jullie alleen persoonlijk contact willen met jullie zorgverlener. Hebben jullie een vervelende ervaring met digitaal contact? Kunnen jullie toelichten waarom dit voor jullie zo belangrijk is. Ik ben ook wel benieuwd of dit voor alles geldt, dus een consult, een uitslag, noem maar op of zijn er bepaalde handelingen die misschien wel digitaal kunnen?  

    @mw.R.K. bedankt voor je reactie. Ik lees in je reactie dat je in principe voor openstaat voor digitaal contact maar dat bepaalde zaken wel gewoon fysiek moeten plaatsvinden. Klopt dat? Heb jij in de afgelopen maanden al eens digitaal contact gehad? Zo ja, wil je toelichten hoe je dit hebt ervaren?