Bewustwording van zorgkosten

Wat is het idee?

Het gaat om bewustwording vergroten dat "wij" ook mede bepalen dat zorgverzekering betaalbaar kan blijven..

Ik ben bijvoorbeeld brildragend en het was 3 jaar geleden dat ik een bril had aangeschaft en ik werd de afgelopen weken "bestookt" met reclame dat de 3 jaar voorbij waren en dat ik echt langs moest komen (zowel op papier als e-mail).

Ik ben er geweest en een andere bril gekocht (er was een kleine correctie nodig) maar ik kreeg er een andere bril er gratis bij ??  (tevens een korting bon als ik binnen een bepaalde tijd een 3de ?? bril zou kopen).

Conclusie ik betaal veel te veel voor de 1 bril die ik op mijn neus heb (dus ook de zorgverzekering). Naar mijn mening ben ik (en de maatschappij) goedkoper uit als ik enkel de controle en 1 bril moet betalen.

Waarom accepteren wij dat? Het lijkt erop dat er een idee is van 'wij betalen premie en dan moet wij er ook maximaal gebruik van worden gemaakt, zonder naar de kosten te kijken'.

Het is mijn overtuiging dat als wij bewuster omgaan met de zorgkosten de zorgpremie kan dalen (of minder stijgen).

Ik mis acties / meldpunt om (mogelijke) verspilling tegen te gaan of positiever gesteld, wat kunnen "wij" doen om verspilling tegen te gaan.

Zilveren Kruis heeft gereageerd op jouw idee

Goedemiddag Reesink, 

Zoals je ziet heb ik de status van dit idee aangepast. In dit idee hebben we het gehad over bewustwording van zorgkosten. Een onderdeel daarvan is de informatie over zorgkosten verbeteren. En dat is wat we nu gaan doen. In het idee van leo_s lees je terug wat we precies gaan doen en wat we tot nu toe al gedaan hebben. 

Als je vragen hebt, stel ze gerust! 

Vriendelijke groet,

Michelle

Bovenliggend
  • Offline

    Ik ben vooralsnog heel blij dat de vergoeding is opgenomen in een aanvullend verzekering. Ik ben het er wel mee eens dat als je alleen verzekerd voor een bril, je dit beter niet kunt doen.

    Ik zie bij veel aanvullende verzekering een budget voor preventiecursussen. In mijn verzekering is dit ook een bedrag van €750 euro per jaar. Ik zou graag zien dat hier een lidmaatschap van bijvoorbeeld een patiëntenvereniging onder dit budget word opgenomen. Met dit lidmaatschap kun je adviezen inwinnen en beschikbaar gestelde hulpmiddelen gebruiken. Dit kan de inzet van zorg verminderen. Ik weet dat in een handje vol verzekeringen dit als aparte vergoeding is opgenomen.

  • Offline als antwoord op reesink

    Lidmaatschap onder het budget klinkt interessant maar ik ben bang dat daar een negatieve prikkel ontstaat bij de patiëntenverenigingen. Zie bijvoorbeeld de vergoeding van een bril wat (naar mijn mening) in eerste instantie lovenswaardig was maar uiteindelijk resulteerde dat de brillen onnodig duur zijn geworden. Ik ben misschien wat terughoudend maar iedere patiëntenvereniging begint goed bedoelt op een zolderkamer (kort door de bocht) en op een bepaald moment moet het meer representatief worden met ...., en en en (in het begin ging het alleen om informatie en op x moment wordt het een verdienmodel). De vraag is ook of iedere ziekte een patiëntenvereniging nodig heeft en als dat zo is zit er echt iets fout in onze gezondheidszorg. Ik wil op niemands tenen staan maar ik vind dat onze gezondheidszorg verworden is tot een verdienmodel en dat klanten handelswaar zijn geworden. Ik zou terug willen dat de patiënt weer centraal staat als mens en dat er keuzes gemaakt worden en ja daar horen rechten en plichten en uiteraard een prijs bij. Maar als wij de plichten vergeten heeft ons systeem de langste tijd gehad zie ook. De zorg dreigt onbetaalbaar te worden: 'Tijd voor zinnige zorg' (msn.com) .

  • Offline als antwoord op reesink

    Ik heb bericht inderdaad ook gelezen. Laten we beginnen bij de hervorming bij het afschaffen van het DBC systeem en het echt declareren van de geleverde zorg in plaats van 50 uren declareren terwijl je er maar 10 hebt gehad. Hier kunnen we al miljoenen mee besparen. Helemaal mee eens.

  • Offline als antwoord op jesse

    Hoi Reesink en Jesse,

    Goed om jullie betrokkenheid te zien bij eigenlijk het hele zorgstelsel. Ik artikel dat je meestuurde, las ik ook via NRC en die maakte een mooie opsomming van het nieuws in het kort:

    • De zorg dreigt onbetaalbaar te worden. Dat schrijven de gezaghebbende instanties Nederlandse Zorgautoriteit(NZa) en het Zorginstituut in een rapport aan minister Tamara van Ark (VVD) voor Medische Zorg.
    • Volgens de twee instanties is de zorg „te veel een verdienmodel geworden”. Ze hebben een nieuwe manier van bekostigingvoor de zorg ontworpen waarbij er minder nadruk ligt op productieprikkels.
    • Zo moeten er voor verschillende soorten zorg verschillende manieren van bekostiging komen. Uiteindelijk moet dat leiden tot meer ‘zinnige zorg’, betere samenwerking, meer preventie en het inzetten van effectievere behandelingen.”

    Deze ideeën voor veranderingen van het stelsel liggen op dit moment nog bij de minister. Ik zou het interessant vinden om op deze plek (dit platform) met elkaar te kijken welke invloed wij met elkaar hebben op het gebied van bewustwording van kosten. Zo deelde communitylid Leo onlangs een idee om verzekerden meer pro-actief te informeren over de zorgkosten. Ik ben erg benieuwd wat jullie van zijn idee vinden. En welke mogelijke manieren jullie hiervoor zien.

    In dit idee zitten we voor mijn gevoel meer op het onderwerp prikkels om (onnodige) zorg te gebruiken verminderen. Ik heb hierboven nog enkele vragen daarover gesteld om dat idee nog iets duidelijker te krijgen. Als het idee helemaal helder is, dan kunnen we het voorleggen aan onze beleidsmakers om te kijken of we hiermee aan de slag kunnen.

    Alvast bedankt voor jullie input.

  • Offline als antwoord op Michelle - Zilveren Kruis

    Hallo Michelle ,

    De schadelast voor de verzekeraars en daarmee ook voor de klanten kan zeker omlaag door in te zetten op preventie. Verzekeraar ASR probeert dat nu met Vitality waarin ze je stimuleren te bewegen en inruil voor korting op je aanvullende verzekering. Alleen is hierin niet nagedacht over mensen die vanwege ziekte niet de benodigde 10000 stappen per dag halen. Op bepaalde aanvullende verzekeringen kon de premie met €2 per maand omlaag omdat er minder geclaimd is. Je kunt niet helemaal zeggen dat dit hierdoor komt want we hebben natuurlijk ook met Corona te maken momenteel.

    Maar een beloningsysteem inzetten voor het volgen van een lifestyle training of een workshop over voeding of iets dergelijks daar kan iedereen aan deelnemen. Vorige week in de aflevering van Dokters van Morgen was te zien wat voeding doet in relatie tot bloeddrukverlagers.

    Ik besef mij echt dat hiermee niet alles te verhelpen valt maar we kunnen door het inzetten op zinnige zorg veel bereiken.

Opmerking
  • Offline als antwoord op Michelle - Zilveren Kruis

    Hallo Michelle ,

    De schadelast voor de verzekeraars en daarmee ook voor de klanten kan zeker omlaag door in te zetten op preventie. Verzekeraar ASR probeert dat nu met Vitality waarin ze je stimuleren te bewegen en inruil voor korting op je aanvullende verzekering. Alleen is hierin niet nagedacht over mensen die vanwege ziekte niet de benodigde 10000 stappen per dag halen. Op bepaalde aanvullende verzekeringen kon de premie met €2 per maand omlaag omdat er minder geclaimd is. Je kunt niet helemaal zeggen dat dit hierdoor komt want we hebben natuurlijk ook met Corona te maken momenteel.

    Maar een beloningsysteem inzetten voor het volgen van een lifestyle training of een workshop over voeding of iets dergelijks daar kan iedereen aan deelnemen. Vorige week in de aflevering van Dokters van Morgen was te zien wat voeding doet in relatie tot bloeddrukverlagers.

    Ik besef mij echt dat hiermee niet alles te verhelpen valt maar we kunnen door het inzetten op zinnige zorg veel bereiken.

Onderliggend
  • Offline als antwoord op jesse

    Hallo Michelle, 

    Wij hebben invloed op ons eigen gedrag en dat is misschien het moeilijkste om te veranderen het kan wel (denk aan niet meer roken in het bijzijn van een baby). Dat vinden de meesten nu wel terecht maar bewust met zorgkosten omgaan zit nog niet zo in ons systeem.

    Voorbeeld:

    Persoon heeft op basis van een medisch euvel recht op persoonlijke hygiëne artikel en dat werd  periodiek opgestuurd. Bij het overlijden werd op zolder (achter een gordijn) hoog opgestapeld de dozen (velen nog niet opengemaakt) gevonden. De vraag is zelf of de persoon het wel gebruikte maar opzeggen was geen optie want de persoon vond dat er recht op was (en moest al zoveel aan premie betalen), is mijn invulling zoals ik de persoon kende. De artikelen hebben een andere bestemming gekregen.

    Persoon heeft op basis van een medisch euvel recht op fysio en de persoon gaat tot het maximaal behandelingen is bereikt en stopt dan de behandeling want is niet van plan om het zelf te betalen (wat financieel wel kon) en het euvel was eigenlijk verholpen (vertelde de persoon). Niet eerder aangeven dat het niet meer nodig was, was geen optie want de persoon vond dat er recht was op de maximaal aantal behandelingen (en moest al zoveel aan premie betalen).

    Persoon krijgt een medische ingreep met het dringend advies om het de komende dagen rustig aan te doen. Echter de persoon wilde op de vrijdag een museum bezoeken aan de andere kant van het land waar de persoon kaarten voor had en resultaat de zondag op de SEH. Werd doodleuk verteld zonder een spoor van wroeging.  

    In al de 3 voorbeelden vraag ik mij af hoe de “controle” / alertheid van de andere partij(en) was.

    “Wij” moeten bewust worden gemaakt dat de ogen sluiten voor het eigen gewin (een soort proberen de betaalde premie terug te verdienen met “onnodige” zorg) eigenlijk niet meer acceptabel is.

    In mijn overtuiging hebben wij veel invloed op de kosten / gebruik  ondanks het feit dat wij allemaal kleine radertjes zijn. Te beginnen met verantwoordelijkheid te nemen voor onze eigen gezondheid en dat als wij zorgvuldiger zijn dan misschien anderen (die minder gezond zijn) de optimale (zeg niet maximale) zorg kunnen  krijgen.

    Het hoe is een ding en misschien werkt bij een deel van de klanten een beloningsysteem (al is het vreemd dat anderen je moeten belonen dat je zorgvuldiger met je eigen gezondheid om te gaan), maar misschien werkt dat. Hoe dan ook er zal niet 1 “medicijn” zijn om een ieder te bereiken en er zullen meerdere campagnes moeten worden gemaakt. Denk speciale campagne die via consultatiebureau wordt “uitgerold” en een ander via sportvereniging  / app / influencer / ???.

    Gewoon iets waardoor op je gezondheid letten zo normaal wordt als niet roken in de buurt van een baby (of wat dan ook) en ja misschien dalen de zorgpremie (bijkomend voordeel).

    Of gezien de Nederlandse aard meer de aandacht op verlaging van de premie Blush.

  • Offline als antwoord op reesink

    Hallo Reesink ,

     

    Ik geloof zeker dat dit met dergelijken middelen gebeurd. Ik probeer hier met mijn drinkvoeding bewust rekening mee te houden dat ik 5 dagen voor ze op zijn pas nieuwe bestel. In het geval van de drinkvoeding heb je het wel over een product met een houdbaarheidsdatum.

    Maar op het gebied van de drinkvoeding is door de verzekeraars in het beleid al veel winst te behalen. Vroeger mocht namelijk de huisarts een dergelijke machtiging uitschrijven, dit vooral handig voor de mensen die chronische deze machtigingen hebben en toch iedere 6 of 12 maanden verlengd moeten worden. Vanaf 2021 mogen huisartsen dit niet meer van Zilverenkruis waardoor vele mensen weer naar de diëtist moeten.

    Je zou in het geval van een chronische patiënt een keer in de twee jaar een patiënt kunnen laten zien door een diëtist en vervolgens voor de controle of de machtiging nog nodig is iedere 6 maanden bij de huisarts laten. Het verschil in prijs is €40 per consult. Nij een chronische patiënt is het natuurlijk sterk de vraag of de diëtist iedere 6 maanden meer doet dan alleen de machtiging kopiëren iets wat een huisarts ook kan.

    Wat betreft fysio therapie daar geloof ik ook zeker dat dat gebeurd maar daar zit wel degelijk een meetinstrument aan vast een zogenoemde behandelindex. Ik als Chronisch patiënt word onbewust gestuurd door de fysio gestuurd in het aantal afspraken per jaar. Tuurlijk blijf ik het monitoren en indien ik het idee heb dat er meer behandelingen nodig zijn dan zal ik daar op sturen. Over het algemeen proberen de therapeuten wel te beoordelen of het nog nodig is, dit is ook in hun belang voor hun contract voor het volgende behandeljaar.

  • Offline als antwoord op jesse

    Hallo Jesse,

    Allereerst ja, ik loop regelmatig met een groot vraagteken rond met de vraag zou het niet anders kunnen en waarom accepteren wij het allemaal en is dat enkel omdat wij het niet direct in de portemonnee voelen?

    Ik heb ook het idee dat er zoveel geld mee gemoeid is (zie onderstaand) dat er geen focus is op kleine logische besparingen wat ook nog in het belang van de patiënt is. Een besparing van € 40,00 zeg 2 keer per jaar over 1000 personen is € 80.000,00 maar gezien onderstaand niet de moeite. Als solitaire besparing kan het kloppen maar stel je hebt 100 van deze besparingen dan wordt het een redelijk bedrag.

    www.cbs.nl

    Net als in 2018 groeiden de uitgaven aan huisartsenzorg (inclusief multidisciplinaire zorg) relatief sterk, met 7,1 procent tot 4,4 miljard euro. In het akkoord dat de overheid met de huisartsen heeft gesloten voor de periode 2019 tot 2022 wordt extra budget beschikbaar gesteld.

    De uitgaven aan aanbieders van medisch-specialistische zorg stegen in 2019 met 4,1 procent tot 29,1 miljard euro. Deze uitgaven zijn goed voor 27 procent van de totale zorguitgaven. De uitgaven aan paramedische praktijken (2,3 miljard euro), tandartspraktijken (3,0 miljard euro) en aanbieders van jeugdzorg (2,4 miljard euro) stegen licht, tussen 2 en 3 procent.

    Want in jou voorbeeld waarom heeft ZK eigenlijk het beleid aangepast? Was dat in hun belang of dachten ze jou een dienst te bewijzen?

    ZK, mochten jullie meelezen kunnen jullie licht brengen op de gewijzigde werkwijze, algemeen als ZK wat wijzigt waar kunnen de personen die er direct de gevolgen ondervinden (positief / negatief) informatie vinden over de beweegredenen. Is niet om de keuze ter discussie te stellen maar ook om begrip te kweken (je weet de redenering en dan nog kun je er niet mee eens zijn maar is wel uitgelegd).

    Ja met betrekking tot de fysio weet ik dat er een behandelindex is maar (ik kan er niet de vinger opleggen) heb het gevoel dat er verschillend mee wordt omgegaan want mijn vrouw is chronisch patiënt en heeft zeg bijna onbeperkt fysio. Wat ik mij soms afvraag is ze nu een patiënt of een stabiele inkomstenbron? Misschien maakt het uit of je als patiënt op x moment “gezond” de praktijk kunt verlaten of dat “gezond” een gepasseerd station is en het meer is de “aftakeling” te vertragen.

    Terug naar “bewustwording van zorgkosten” hoe zorgen wij (met zijn allen) dat ons mooie zorgsysteem in stand blijft.

    Soms heb ik een schrikbeeld dat op x moment iedere nieuw geborene een budget krijgt waar je je leven mee moet doen, oh heb je een aandoening (iets extreem spierziekte SMA (behandeling kost ongeveer 1,9 miljoen)) jammer joh bey bey want dat is meer dan je budget).

    Misschien wat bizar voorbeeld maar er moet iets gebeuren en ja ik hoor de medicijnfabrikanten en een ieder die financieel afhankelijk is van de gezondheidszorg al klagen dat er broodroof wordt gepleegd en dat klopt maar het gaat te ver om op deze manier door te gaan (wij zijn levende wezens met rechten en plichten en niet enkel een klinisch verdienmodel).

  • Offline als antwoord op reesink

    Hoi Jesse en Reesink,

    Ik ben gisteren een dag vrij geweest en heb direct een hoop om terug te lezen! Maar dat is absoluut geen straf. Vind het mooi dat jullie hier uitgebreid een gesprek over kunnen voeren.

     

    Duidelijke voorbeelden die jullie geven. Ik denk dat het goed is te kijken of ik/we een concrete eerste verbeterwens kunnen omschrijven waarmee ik naar mijn collega’s kan. Want volgens mij lees ik in jullie reacties meerdere wensen, die nogal te uiteenlopend zijn om in 1 keer concreet te maken. Ik hoop dat we samen zo ver komen dat we een van de wensen iets concreter kunnen maken, die misschien niet alles omvattend is. Maar zeker een eerste stap.

     

    Zo lees ik wat concrete voorbeelden over brillen, hulpmiddelen en fysiotherapie. En eigenlijk terugkerend in alle reacties toch dat stukje bewustwording. Waar we het eerst hadden over prikkels om (onnodig) zorg te gebruiken lees ik nu toch ook meer een oplossing in: inzicht in zorgkosten.

     

    Klopt mijn bovenstaande (hele korte) samenvatting van jullie reacties? Zo ja, welke concrete stappen zouden we kunnen zetten om die bewustwording te creëren? Draagt een idee zoals die van leo daaraan bij denken jullie?

  • Offline als antwoord op Michelle - Zilveren Kruis

    Michelle / Jesse,

    Het huidige zorgstelsel is niet toekomst vast en dat bereik je ook niet door steeds de budgetten / premies te verhogen (eigenlijk dweilen met de kraan open).

    Dat het stelsel piept en kraakt komt voor een groot deel omdat het (in mijn ogen) een verdienmodel is geworden en de klant (patiënt) zijn verantwoording niet neemt (kort door de bocht).

    De voorbeelden genoemd zijn zaken wat bovenstaand onderstreept (en ik denk dat een ieder meerdere voorbeelden heeft) en je lost het probleem niet op door de individuele voorbeelden aan te pakken.

    Prikkels om onnodige zorg aan te pakken is 1 van de oplossingen waarbij inzicht in de kosten zou kunnen helpen.

    Ik denk dat de oplossing aan de “onderkant” de klant / patiënt moet worden gevonden want het gaat om bewustwording en als dat er eenmaal is zullen mensen (velen en niet allen besef ik) bewuster gaan nadenken en dat moet leiden dat de zorgvraag anders / goedkoper wordt.

    De excessen zullen dan vanzelf verdwijnen / minder worden en het is nu toch van de zotte dat  bijvoorbeeld aan het eind van het jaar nog even snel een bril / gehoorapparaat wordt aangeschaft (ongeacht of het nodig is) en enkel omdat het “gratis” is.  

    ZK moet toch beseffen dat het zo niet verder kan gaan en ja steeds lagere tarieven afspreken helpt niet want dan gaan ze gewoon meer behandelingen verrichten om hetzelfde inkomen te genereren.

    De klant / patiënt die moet je “mobiliseren”, hier heb je psychologen / gedragswetenschappers / communicatiedeskundigen voor nodig.

    Het trieste is dat ik geen oplossing weet want als covid19 niet eens kan zorgen dat wij ons aan een paar simpele regels houden hoe kunnen wij bovenstaand dan oplossen?

    Om niet helemaal negatief over te komen een mogelijke oplossing zou kunnen liggen bij:

    Huisarts / consultatiebureau / wijkverpleging geef ze tijd (dus geld / eventuele opleiding) om periodiek stil te staan bij een patiënt. Gewoon periodiek uitnodigen voor een gesprek en zaken doorlopen (mag ook een daarvoor opgeleide persoon zijn), kortom een soort jaarlijkse APK keuring.

    Er is namelijk geen tijd om aan (ik noem het) basis hygiëne te doen.  

    Mijn vrouw regelt de herhaalrecepten via de telefoon (bandje inspreken) en haalt ze op uit de automaat (huisarts en apotheker worden overgeslagen, lekker efficiënt) . In al die jaren heeft  mijn vrouw nog nooit een uitnodiging gehad van de huisarts (of wie dan ook) om de medicijnenlijst door te lopen (is wel gebeurd maar op aangeven door mijn vrouw). In al die jaren nog nooit een arts meegemaakt die vertelde dat er andere inzichten / medicijnen waren gekomen.

    Zo zijn er meer voorbeelden.

    Door de automatische piloot (wel efficiënt) verdwijnt ook een stuk bewustwording. Indien de automatische piloot soms wordt uitgeschakeld zal dat geld kosten maar verdien je dat niet in de toekomst terug door de betere zorg?