Controle op ingediende nota van de zorgverlener door de verzekerde

Wat is het idee?

Ik zou graag zien dat er een controle komt op nota van de zorgverlener voordat deze vergoed wordt door het Zilveren Kruis.

Als ik in de app kijk dan kan ik alleen maar summier zien wat er vergoed is aan de zorgverlener maar de factuur zelf met alle specificaties zie ik niet.

Ik denk dat de verzekerde zich meer bewust wordt van de kosten als die de factuur zelf krijgt en deze moet goedkeuren. En ik denk dat ook de zorgverlener zich meer bewust moet worden wat deze declareert en op welke wijze. Eigenlijk terug naar de wijze waarop vroeger de particuliere verzekering werkte. Ik denk dat de zorg hierdoor goedkoper kan, omdat de zorgverlener alleen dat kan declareren wat daadwerkelijk gedaan is en niet met de specifieke nummer omschrijving waartegenover een bedrag staat, niet iedereen heeft alle vooronderzoeken nodig of de maximumtijd. Maar ook dat de verzekerde aan kan geven dat een bepaald onderzoek net door een andere zorgverlener is gedaan of gedaan moet worden en dit dan gecombineerd kan worden.

Zilveren Kruis heeft gereageerd op jouw idee

Hoi AnBo,

We hebben jouw idee met onze collega’s besproken. Je wil dat klanten actief de declaraties beoordelen. Je verwacht dat hierdoor gedeclareerd wordt wat werkelijk gedaan is.

Je kunt de details van je declaraties vinden in Mijn Zilveren Kruis en in de app.
We horen vaak dat klanten meer inzicht willen in de kosten die zorgverleners declareren. Daarom proberen we in Mijn Zilveren Kruis en de app zo duidelijk mogelijk te tonen welke kosten er zijn gedeclareerd. Klik hiervoor onder de zorgkosten op een declaratie en bekijk vervolgens de details en zorgactiviteiten.

Goed nieuws! We gaan onze berichten over declaraties verbeteren.
We zijn op dit moment bezig met het verbeteren van de informatie over gedeclareerde zorgkosten. Dit geeft onze klanten meer inzicht op gemaakte zorgkosten. We verwachten dat klanten hierdoor actiever hun ingediende declaraties kunnen controleren. Helaas kunnen we nog niet zeggen wanneer deze verbeteringen klaar zijn.

Het is niet mogelijk om declaraties vooraf door klanten te laten goedkeuren.
We verwerken jaarlijks miljoenen declaraties. Daarom is het niet haalbaar om deze allemaal vooraf door klanten te laten controleren en goedkeuren. Controle achteraf is uiteraard wel mogelijk.

Als je nog vragen hebt, stel deze dan gerust.

Hartelijke groet,
Halco

Bovenliggend
  • Offline

    Het gaat mij om een stukje bewustwording en fraude bestrijding. Ik heb meegemaakt dat de gaplande 12 fysiotherapie behandelingen geheel werden gedeclareerd terwijl ik na 3x niet meer was geweest. Ik kijk op mijn overzicht en zag dit, maar toen hoorde ik geluiden vanuit mijn omgeving dat men niet kijkt en dit vooral bij mensen die hun eigen risico ieder jaar geheel gebruiken en dat meestal al aan het begin van het jaar. Ik vind het heel normaal dat ik zelf een rekening die over mij gaat krijg te zien en het liefst voordat deze betaald wordt. Dit zou toch in de app geregeld kunnen worden dat de verzekerde parafeert. 

Opmerking
  • Offline

    Het gaat mij om een stukje bewustwording en fraude bestrijding. Ik heb meegemaakt dat de gaplande 12 fysiotherapie behandelingen geheel werden gedeclareerd terwijl ik na 3x niet meer was geweest. Ik kijk op mijn overzicht en zag dit, maar toen hoorde ik geluiden vanuit mijn omgeving dat men niet kijkt en dit vooral bij mensen die hun eigen risico ieder jaar geheel gebruiken en dat meestal al aan het begin van het jaar. Ik vind het heel normaal dat ik zelf een rekening die over mij gaat krijg te zien en het liefst voordat deze betaald wordt. Dit zou toch in de app geregeld kunnen worden dat de verzekerde parafeert. 

Onderliggend