Offerte van tevoren

Wat is het idee?

Ik heb al jaren een vrijwillig eigen risico van €500. Nu moest ik naar de KNO van de huisarts en blijkt de rekening van 1 consult €1300 te zijn. Nu moet ik volledig mijn verplichte en vrijwillige eigenrisico betalen. Dat vind ik niet erg, dat is het “risico.”

Echter, wanneer je een auto koopt, of je laat iets aan je huis doen of je gaat naar een advocaat, je krijgt bijna altijd van tevoren te horen wat je dat gaat kosten.

Zo niet in de zorg. Je krijgt achteraf gewoon een dikke rekening. Zijn de tarieven bij alle KNO’s hetzelfde? Of het ene ziekenhuis duurder dan de andere? Ik heb daar helemaal geen keuze in gehad.

Het zou daarom handig zijn om vooraf te weten wat een bepaalde behandeling of consult gaat kosten. Sommige klachten zijn namelijk niet urgent en kunnen ook wel wachten of helemaal niet.

Ik denk dat vooraf weten wat iets gaat kosten ook heel preventief werkt, waardoor mensen minder snel even een consult doen. Bewustwording over de kosten van de zorg levert daarmee ook een verlaging van de druk op de zorg op.

Daarnaast wordt het vrije markt principe wat de overheid graag zou willen door verzekeraars met elkaar te laten concurreren versterkt: je gaat sneller naar de goedkope arts dan de dure.

graag jullie mening waarom de rekening nog altijd een verrassing is.

Zilveren Kruis heeft gereageerd op jouw idee

In maart hebben we de wensen van klanten besproken. We hebben ook jouw idee besproken! Je wil graag vooraf weten hoeveel eigen risico je betaalt, als je een behandeling nodig hebt.

Vraag onze persoonlijke zorgcoach naar de kosten van jouw behandeling

Informeer eerst bij jouw huisarts of specialist welke behandeling je krijgt. Met deze informatie kan je contact zoeken met de zorgcoach. Zij kijken wat de kosten van de behandeling zijn. De zorgcoach vertelt jef je hiermee jouw eigen risico bereikt. Daarnaast kunnen zij de kosten vergelijken bij verschillende ziekenhuizen.

De zorgcoach geeft vaak alleen een schatting van de kosten

Vooraf is het vaak nog niet duidelijk welke behandeling je precies krijgt. Soms weet je niet welke onderzoeken nodig zijn om te weten wat er aan de hand is. En dat heeft invloed op de prijs. Daarom kan de zorgcoach niet altijd een precies bedrag noemen voor je behandeling.

  • Goedemorgen Remco,

    Allereerst welkom op Samen! Leuk dat je een account hebt aangemaakt om dit idee met ons te delen. Op deze plek gaan we met je in gesprek over jouw idee. We zijn benieuwd welke wensen/ behoefte leiden tot jouw idee. We zien namelijk dat juist goed weten wat de wens achter een idee is, zorgt dat de kans groter is dat we ermee aan de slag kunnen en dat het ook voor jou als klant doet wat je graag wil.

    Misschien goed om even te beginnen bij wat er nu al kan: je kunt namelijk vooraf al informatie over de kosten van een ziekenhuisbehandeling opvragen. Je kunt informatie opvragen bij ons maar ook bij het ziekenhuis. Als je een declaratiecode hebt (dwz de code van de exacte behandeling die je gaat krijgen) dan kan onze zorgcoach de exacte prijs geven van de behandeling. Als je de declaratiecode niet hebt maar je kan de zorgcoach wel vertellen wat de reden voor het bezoek aan het ziekenhuis is, dan kunnen zij niet de exacte prijs geven maar de prijs ‘bij benadering’. De kosten kunnen verschillen per ziekenhuis. Hoeveel het scheelt hangt af van de grootte van het bedrag. Ook dit kan de zorgcoach vooraf bekijken.  

    Dan weer even terug naar jouw idee. Het eigen risico kan een flink bedrag zijn, zeker als je kiest voor een vrijwillig eigen risico (zo te lezen in jouw geval een heel bewuste keuze). Ik kan me voorstellen dat je vooraf een beeld wil hebben van de kosten van een ziekenhuisbehandeling.

    Ik lees dat je verschillende redenen noemt om dit te willen. Begrijp ik je goed als ik ze zo samenvat:

    • vooraf weten hoeveel je moet betalen, zodat je daar rekening mee kunt houden
    • vooraf weten hoeveel je moet betalen, zodat je met deze informatie een keuze kunt maken tussen ziekenhuizen
    • vooraf weten hoeveel je moet betalen, zodat je kunt afwegen of je de behandeling wel echt (nu) wilt ondergaan

    Deze redenen kunnen wel vragen om verschillende oplossingen. Als je rekening wilt houden met een nota, dan wil je misschien vooral weten of het €100,- of €500,- wordt en minder of het € 100,- of €105,- wordt. Als je een keuze tussen ziekenhuizen wil maken, dan wil je misschien juist weer andere informatie (en misschien ook niet alleen over de prijs).

    Daarom ben ik benieuwd wat voor jou de belangrijkste reden is om inzicht te willen hebben in de kosten van je eigen risico. En misschien heb je ook al een idee hoe deze informatie graag zou willen ontvangen? Want als ik je goed begrijp, was niet duidelijk genoeg dat we nu ook al een mogelijkheid hiervoor hebben, dus misschien valt daar ook winst te halen.

    Ik ben benieuwd hoe jij hiernaar kijkt.

    Groet
    Jasper

  • Beste Jasper,

    bedant voor je reactie.

    Om vooraf te weten wat een behandeling zou kosten, hangt natuurlijk helemaal af van je eigen risico. Mensen met een vrijwillig eigen risico van €0 zal het weinig interesseren wat een behandeling kost; deze is immers gemaximeerd tot €385. In deze gevallen is het denk ik teveel moeite om een systeem te bedenken die de zorgkosten inzichtelijk maakt.

    Echter zou de zorgpremie een behoorlijk stuk omlaag kunnen als het vrijwillig eigen risico nog hoger kan zijn dan €500. Hoe hoger het eigen risico, hoe bewuster je om gaat met het maken van zorgkosten. Echter moeten dan dus wel de zorgkosten die je aan gaat inzichtelijk zijn.

    Ik begrijp van jou dat dit wel kan, maar het is een behoorlijke omweg: ik kom bij de huisarts en die verwijst mij door. De arts in het ziekenhuis stelt een operatie voor. Je hebt weinig keus dus je zegt “doe maar”. Nergens in dit proces zou het in mij opkomen om jullie “zorgcoach” te benaderen. Toch zou ik gezien mijn vrijwillig eigen risico willen weten wat me dit gaat kosten, voordat ik tegen de arts “doe maar” zeg.

    Ik denk om de zorg goedkoper te maken, dat wanneer de arts een operatie inpland, het ziekenhuis naar de zorgverzekeraar een offerte zou moeten sturen over de te verwachten kosten. Deze moet dan naar de verzekeringnemer voor akkoord.

    Dus hoe hoger het eigen risico, hoe anders her bedrag wordt dat je zou willen weten voordat je een behandeling krijgt.

  • Hoi Remco,

    Bedankt voor je snelle reactie!

    Ik lees in je reactie terug dat je op basis van de kosten zou willen beslissen om iets wel of niet te doen. Dan gaat het op dit moment om kosten tot €885,- (incl. vrijwillig eigen risico). Je schetst ook het idee om mogelijk het vrijwillig eigen risico verder te verhogen. Dit wordt door de overheid vastgesteld en is door ons niet makkelijk aan te passen. Daarbij spelen o.a. vraagstukken over solidariteit tussen zieke en gezonde mensen. En ook het voorkomen dat mensen zorg mijden die noodzakelijk voor hen is. Ik stel daarom voor om in dit idee verder in te zoomen op informatie over de kosten binnen het bestaande eigen risico. De manier waarop we deze informatie aanbieden kunnen we makkelijker veranderen.

    Zoals gezegd gaat het dan om kosten tot € 885,-. Dan kun je denken aan een röntgenfoto of een MRI-scan. Kosten die eigenlijk altijd hoger zijn dan €885,- zijn bijvoorbeeld een rit met de ambulance naar de spoedeisende hulp voor een verder behandeling of een groter onderzoek waar nog een of meerdere consulten aan vooraf gaan. Als je een keuze wil maken, dan is dat dus vaak op het moment dat de huisarts je verwijst naar het ziekenhuis. En kies je ervoor om een behandeling niet te doen, bespreek dit dan altijd met de huisarts. De huisarts kan vaak de noodzaak bepalen.

    Op welke manier denk jij dat we verzekerden kunnen informeren over het mogelijke eigen risico dat zij gaan betalen voor een behandeling?

    Groet,
    Jasper

  • Beste Jasper,

    ik denk dat je inderdaad gelijk hebt door het te “downsizen” tot €885. Een ritje met de ambulance is gewoon nodig, en is aan de zorgverzekeraars en overheid om die kosten zo laag mogelijk te houden. Maar doorgaand op je voorbeeld van de röntgenfoto:

    de huisarts lijkt het bijvoorbeeld verstandig om bij een bepaalde klacht een röntgenfoto te laten maken. Wellicht kan de huisarts in zijn doorverwijzing direct de prijs bespreken met de cliënt. Hij kan immers ook de wachttijden inzien, dus misschien kan er iets aan het systeem worden toegevoegd over de prijs. Grote winst in deze is dat de patiënt veel prijsbewuster wordt van zorgkosten. 

    zoals ik uit jouw eerdere post begreep zijn deze kosten dus al inzichtelijk via jullie zorgcoach. Grote probleem is dus dat dat extra moeite kost en de meeste mensen het niets boeit wat de zorg nou helemaal kost. Als de huisarts zegt dat er een foto gemaakt moet worden, dan is dat zo. 
    Hoe anders is dat met zorg die niet vergoed wordt zoals een bril. Die kan vaak ineens nog wel een extra jaartje mee. En wie gaat er nog naar de fysio als het max aantal vergoedingen is verstreken? Dat zijn er een stuk minder. Ik denk dat dus aan de voorkant van het traject de prijs al duidelijk moet zijn, en dat is bij de huisarts. Ik denk alleen niet dat jullie als zorgverzekeraar het voor elkaar krijgen de huisarts met nóg meer werk op te zadelen, al zou meer kostenbewustzijn de zorg een stuk goedkoper kunnen maken. 

  • Goedenavond Remco,

    Bedankt weer voor je reactie. Ik waardeer het enorm dat je open met ons in gesprek wil over jouw gedachten bij het vooraf inzien van de kosten van een behandeling. Om het even kort in mijn eigen woorden samen te vatten, geef je aan dat je graag zou zien dat verzekerden op het moment van een verwijzing ook informatie over de kosten krijgen met zo min mogelijk moeite (dus zonder dat ze daarvoor hoeven te bellen naar ons, maar liefst ook zonder dat de huisarts er dan werk aan heeft).

    Het idee is voor mij duidelijk. De volgende stap in het proces is dat ik de status van het idee aanpas. Intern gaan wij bekijken of dit signaal of iets vergelijkbaars mogelijk ook via andere kanalen zoals chat of telefonie is binnengekomen. Op die manier krijgen we een nog duidelijker beeld van de behoefte van verzekerden. Met dit pakketje aan informatie gaan we naar de inhoudelijke experts van Zilveren Kruis. Een aantal keer per jaar gaan wij met elkaar in gesprek om ideeën van klanten te bespreken. Na de bespreking krijg je van ons een toelichting of we met jou idee verder gaan of niet.

    Je hoort van ons, Remco!