Offerte van tevoren

Wat is het idee?

Ik heb al jaren een vrijwillig eigen risico van €500. Nu moest ik naar de KNO van de huisarts en blijkt de rekening van 1 consult €1300 te zijn. Nu moet ik volledig mijn verplichte en vrijwillige eigenrisico betalen. Dat vind ik niet erg, dat is het “risico.”

Echter, wanneer je een auto koopt, of je laat iets aan je huis doen of je gaat naar een advocaat, je krijgt bijna altijd van tevoren te horen wat je dat gaat kosten.

Zo niet in de zorg. Je krijgt achteraf gewoon een dikke rekening. Zijn de tarieven bij alle KNO’s hetzelfde? Of het ene ziekenhuis duurder dan de andere? Ik heb daar helemaal geen keuze in gehad.

Het zou daarom handig zijn om vooraf te weten wat een bepaalde behandeling of consult gaat kosten. Sommige klachten zijn namelijk niet urgent en kunnen ook wel wachten of helemaal niet.

Ik denk dat vooraf weten wat iets gaat kosten ook heel preventief werkt, waardoor mensen minder snel even een consult doen. Bewustwording over de kosten van de zorg levert daarmee ook een verlaging van de druk op de zorg op.

Daarnaast wordt het vrije markt principe wat de overheid graag zou willen door verzekeraars met elkaar te laten concurreren versterkt: je gaat sneller naar de goedkope arts dan de dure.

graag jullie mening waarom de rekening nog altijd een verrassing is.

Je idee is helder. Je krijgt een reactie als we weer klantwensen hebben besproken

Intern wordt bekeken of dit signaal of iets vergelijkbaars ook via andere contactkanalen is binnengekomen. Deze informatie wordt meegenomen wanneer mijn collega's in gesprek gaan over jouw idee. 

  • Offline

    Beste Remco, waarom vraag je vooraf niet gewoon aan de arts, aan het ziekenhuis, wat het gaat kosten, zoals je ook bij andere diensten en artikelen doet?

  • Offline

    Goedenavond Remco,

    Bedankt weer voor je reactie. Ik waardeer het enorm dat je open met ons in gesprek wil over jouw gedachten bij het vooraf inzien van de kosten van een behandeling. Om het even kort in mijn eigen woorden samen te vatten, geef je aan dat je graag zou zien dat verzekerden op het moment van een verwijzing ook informatie over de kosten krijgen met zo min mogelijk moeite (dus zonder dat ze daarvoor hoeven te bellen naar ons, maar liefst ook zonder dat de huisarts er dan werk aan heeft).

    Het idee is voor mij duidelijk. De volgende stap in het proces is dat ik de status van het idee aanpas. Intern gaan wij bekijken of dit signaal of iets vergelijkbaars mogelijk ook via andere kanalen zoals chat of telefonie is binnengekomen. Op die manier krijgen we een nog duidelijker beeld van de behoefte van verzekerden. Met dit pakketje aan informatie gaan we naar de inhoudelijke experts van Zilveren Kruis. Een aantal keer per jaar gaan wij met elkaar in gesprek om ideeën van klanten te bespreken. Na de bespreking krijg je van ons een toelichting of we met jou idee verder gaan of niet.

    Je hoort van ons, Remco!

  • Offline

    Beste Jasper,

    ik denk dat je inderdaad gelijk hebt door het te “downsizen” tot €885. Een ritje met de ambulance is gewoon nodig, en is aan de zorgverzekeraars en overheid om die kosten zo laag mogelijk te houden. Maar doorgaand op je voorbeeld van de röntgenfoto:

    de huisarts lijkt het bijvoorbeeld verstandig om bij een bepaalde klacht een röntgenfoto te laten maken. Wellicht kan de huisarts in zijn doorverwijzing direct de prijs bespreken met de cliënt. Hij kan immers ook de wachttijden inzien, dus misschien kan er iets aan het systeem worden toegevoegd over de prijs. Grote winst in deze is dat de patiënt veel prijsbewuster wordt van zorgkosten. 

    zoals ik uit jouw eerdere post begreep zijn deze kosten dus al inzichtelijk via jullie zorgcoach. Grote probleem is dus dat dat extra moeite kost en de meeste mensen het niets boeit wat de zorg nou helemaal kost. Als de huisarts zegt dat er een foto gemaakt moet worden, dan is dat zo. 
    Hoe anders is dat met zorg die niet vergoed wordt zoals een bril. Die kan vaak ineens nog wel een extra jaartje mee. En wie gaat er nog naar de fysio als het max aantal vergoedingen is verstreken? Dat zijn er een stuk minder. Ik denk dat dus aan de voorkant van het traject de prijs al duidelijk moet zijn, en dat is bij de huisarts. Ik denk alleen niet dat jullie als zorgverzekeraar het voor elkaar krijgen de huisarts met nóg meer werk op te zadelen, al zou meer kostenbewustzijn de zorg een stuk goedkoper kunnen maken. 

  • Offline

    Hoi Remco,

    Bedankt voor je snelle reactie!

    Ik lees in je reactie terug dat je op basis van de kosten zou willen beslissen om iets wel of niet te doen. Dan gaat het op dit moment om kosten tot €885,- (incl. vrijwillig eigen risico). Je schetst ook het idee om mogelijk het vrijwillig eigen risico verder te verhogen. Dit wordt door de overheid vastgesteld en is door ons niet makkelijk aan te passen. Daarbij spelen o.a. vraagstukken over solidariteit tussen zieke en gezonde mensen. En ook het voorkomen dat mensen zorg mijden die noodzakelijk voor hen is. Ik stel daarom voor om in dit idee verder in te zoomen op informatie over de kosten binnen het bestaande eigen risico. De manier waarop we deze informatie aanbieden kunnen we makkelijker veranderen.

    Zoals gezegd gaat het dan om kosten tot € 885,-. Dan kun je denken aan een röntgenfoto of een MRI-scan. Kosten die eigenlijk altijd hoger zijn dan €885,- zijn bijvoorbeeld een rit met de ambulance naar de spoedeisende hulp voor een verder behandeling of een groter onderzoek waar nog een of meerdere consulten aan vooraf gaan. Als je een keuze wil maken, dan is dat dus vaak op het moment dat de huisarts je verwijst naar het ziekenhuis. En kies je ervoor om een behandeling niet te doen, bespreek dit dan altijd met de huisarts. De huisarts kan vaak de noodzaak bepalen.

    Op welke manier denk jij dat we verzekerden kunnen informeren over het mogelijke eigen risico dat zij gaan betalen voor een behandeling?

    Groet,
    Jasper

  • Offline

    Beste Jasper,

    bedant voor je reactie.

    Om vooraf te weten wat een behandeling zou kosten, hangt natuurlijk helemaal af van je eigen risico. Mensen met een vrijwillig eigen risico van €0 zal het weinig interesseren wat een behandeling kost; deze is immers gemaximeerd tot €385. In deze gevallen is het denk ik teveel moeite om een systeem te bedenken die de zorgkosten inzichtelijk maakt.

    Echter zou de zorgpremie een behoorlijk stuk omlaag kunnen als het vrijwillig eigen risico nog hoger kan zijn dan €500. Hoe hoger het eigen risico, hoe bewuster je om gaat met het maken van zorgkosten. Echter moeten dan dus wel de zorgkosten die je aan gaat inzichtelijk zijn.

    Ik begrijp van jou dat dit wel kan, maar het is een behoorlijke omweg: ik kom bij de huisarts en die verwijst mij door. De arts in het ziekenhuis stelt een operatie voor. Je hebt weinig keus dus je zegt “doe maar”. Nergens in dit proces zou het in mij opkomen om jullie “zorgcoach” te benaderen. Toch zou ik gezien mijn vrijwillig eigen risico willen weten wat me dit gaat kosten, voordat ik tegen de arts “doe maar” zeg.

    Ik denk om de zorg goedkoper te maken, dat wanneer de arts een operatie inpland, het ziekenhuis naar de zorgverzekeraar een offerte zou moeten sturen over de te verwachten kosten. Deze moet dan naar de verzekeringnemer voor akkoord.

    Dus hoe hoger het eigen risico, hoe anders her bedrag wordt dat je zou willen weten voordat je een behandeling krijgt.