Hero Image

Wanneer doe je extra moeite om een rekening te controleren?

Moet je nog eigen risico betalen, bijvoorbeeld na bezoek aan het ziekenhuis? Dan krijg je van ons bericht dat we een bedrag afschrijven. De ene keer lees je dat bericht en geloof je het wel. Een andere keer wil je misschien controleren waar de rekening vandaan komt en hoe die is opgebouwd. Beide is natuurlijk mogelijk. Wij willen beter begrijpen: in welke situatie is een kort bericht via mail of in de app voor jou voldoende?  

Wanneer doe je extra moeite om een rekening helemaal uit te pluizen? En hoe doe je dat? 

Log in en reageer

  • Offline

    Ik weet welke (vaste) medicatie niet vergoed wordt of waar ik eigen risico voor betaal. Alleen als ik iets niet begrijp bel ik even met Zilveren kruis maar het klopt tot nu toe altijd 

  • Eerlijk gezegd let ik daar niet op. Ik heb een chronische ziekte met een vrij dure behandeling daarvoor. Ik weet zeker dat mijn medische kosten meer dan € 385 per jaar zullen zijn. Dit bedrag betaal ik in 10 termijnen van € 38,50. Af en toe moet ik bij de apotheek zelf wat betalen, maar ik heb geen idee waarvoor dit bedrag in rekening wordt gebracht en ook geen idee hoe ik kan controleren of het bedrag juist is. Ik ben wel blij dat ik een goede verzekering heb en dat ik zelf weinig bovenop mijn premies hoef te betalen.

  • Het Zilveren Kruis verwijst naar de instantie die de declaratie ingedient heeft.
    En met een beetje pech, de instantie verwijst je dan naar de zorgverzekeraar....

    In dit geval ben ik in een confrontatie/ discussie gekomen met mijn toenmalige huisarts... die het heel onprofessioneel opgepakt heeft ( hij gaf toe dat ik gelijk had... maarrr en toen kwam er een heel verhaal waar ik niets mee kon... en toen ik dat aangaf, vond hij mij agressief.....toen ben ik van huisarts verandert). 

    Later kwam ik in een soortgelijke situatie, weer een assistente die een vraag van mij dat in het huisarts abonnement zit, had gedeclareerd als telefonisch huisartsconsult.
    Toen ik daar achteraan belde, werd dat weer een discussie...omdat ik als leek 'het toch niet weet' en de assistente had het zo begrepen/ gehoord van de praktijk dat het zo moest.....dussss, waar had ik het over???
    .....
    Om eerlijk te zijn heb ik toen verteld dat het volgens mij anders zat, gevraagd of ze even goed wilde nakijken......en heb de assistente een fijne dag verder gewenst.....en heb ik niet gecontroleerd of er wat mee gedaan is..... 
    En ik doe dat nog steeds niet echt...alleen in grote lijnen....en dingen die overduidelijk zijn....







  • Offline als antwoord op Rogier (voormalig medewerker)

    het kwam in het verleden voor dat er gedeclareerd werd door zorgmedewerker terwijl we die zorg/medicijn niet hebben gehad.

    en er wordt mij niet gevraagd door de verzekeraar of die handeling wel of niet is gepleegd.

    daar wij niet onnodig ons eigen risico willen betalen.

  • Offline

    Ik check altijd de rekeningen om te kijken of het klopt met de geleverde zorg of het qua bedragen klopt is lastig na te gaan, zeker bij ziekenhuiszorg.

    Eenmaal heb ik aangegeven dat een rekening niet klopt. Reactie: wij hebben het nagevraagd en de instelling zegt dat het klopt

    Einde verhaal, ik vind het nog steeds bizar, ging om heel erg veel geld.

  • Waar kan ik zien welke medicijnen wel worden vergoed en welke niet.
    De apotheek verandert begin ieder jaar mijn vaste medicijnen voor andere merken.......

  • Bij nieuwe medicijnen, tandartsbehandelingen, ziekenhuis onderzoeken, vraag ik van te voren, of ik kosten kan verwachten. Zo, begint men toch normaal gesproken met rekeningen onder controle houden. Vaak zijn degenen die intake gesprekken voeren, goed op de hoogte... De tandarts moet dingen altijd nazien en de huisarts weet niet altijd wat wel of niet vergoed wordt en die verwijst derhalve naar de apotheker.. Voorbeeldje: als je van maagbeschermer moet overstappen (terwijl men die doorlopend slikt), dient men het eerste half jaar per recept een bepaald bedrag te betalen. De apotheker informeerde me, dat als de huisarts op het recept een hoger aantal aanvroeg, het voor mij in de kosten zou schelen. De huisarts was niet op de hoogte. Is dit een slechte zaak? Ik vind van niet, want er is veel gedoe en veranderende regelgeving in de wereld der medicijnverstrekking, zoals zo'n bureaucratisch regeltje. De apotheker is qua medicijnen natuurlijk volledig geïnformeerd en functioneert ook als "de kassière  in de pillensupermarkt". Ze krijgen soms de volle laag, als de "klant" geconfronteerd wordt met zijn "bonnetje".  De tandarts kan op voorhand vaak niet, de hoogte van de pecunia aangeven.  Natuurlijk, kan een ieder nalezen: welk percentage er vergoed wordt en per kalenderjaar de maximale of gedeelte vergoeding. Een tandarts, chirurg, ziekenhuisplanner weet REËEL  de kosten te benaderen. Maar, het zegt NOMINAAL te weinig, als je op iedere euro moet letten, qua budget.  Een rekening van 10 euro extra, kan nu eenmaal een aanslag op het budget zijn. ... er zijn niet voor niets zoveel mensen, die zich niet meer durven laten behandelen. De meesten weten héél goed wat "percentage" betekent en hoe je die sommetjes moet uitrekenen. Maar bij een percentage van 80% op 100 euro, blijft daar toch die 20 euro die men zelf dient te betalen en dat zal toch maar nét je budget zijn voor een week proviand...  

  • Wat mooi dat je zo betrokken bent bij onze collectieve zorg, . Als je het niet vertrouwt, kun je ons altijd bellen. Dan zoeken we het uit.

  • Wat vervelend, . Daar wil je niet tussen zitten natuurlijk. Kun je mij wat meer vertellen over wat je meemaakt, wat er gebeurt?

  • Offline als antwoord op eho

    Zijn dat de vragen die je meestal hebt als een rekening binnenkomt, ? Lukt het je dan om zelf het antwoord te vinden? Of loop je steeds vast, en wat doe je dan?