Wanneer doe je extra moeite om een rekening te controleren?

Moet je nog eigen risico betalen, bijvoorbeeld na bezoek aan het ziekenhuis? Dan krijg je van ons bericht dat we een bedrag afschrijven. De ene keer lees je dat bericht en geloof je het wel. Een andere keer wil je misschien controleren waar de rekening vandaan komt en hoe die is opgebouwd. Beide is natuurlijk mogelijk. Wij willen beter begrijpen: in welke situatie is een kort bericht via mail of in de app voor jou voldoende?  

Wanneer doe je extra moeite om een rekening helemaal uit te pluizen? En hoe doe je dat? 

Log in en reageer

  • Vervelend, , als je er zo veel tijd aan kwijt bent. Mag ik vragen hoe je dit soort zaken uitzoekt? Bel je, kijk je online? Wat moet Zilveren Kruis anders doen, om je beter te helpen en je vertrouwen terug te winnen?

  • Beste , wat goed dat je het zo nauwkeurig bijhoudt. En dan kijk je in het schrift als er een rekening binnenkomt, om te controleren of het klopt? Werkt dat prettig voor je, of mis je hier iets in?

  • Hoi , zorgverzekeraars en zorgverleners maken ruim van te voren zogenaamde inkoopafspraken, en die worden gecontroleerd ook als de verzekerde er niet op let. Natuurlijk juicht een zorgverzekeraar het toe als verzekerden ook kritisch meekijken.

    De gangbare manier voor verzekerden om dit te doen is allereerst: vooraf begrijpen welke verzekering je hebt, welke vergoedingen daarbij horen en bij welke zorgverleners je terecht kunt. In de meeste gevallen gaat het dan gewoon goed en zijn er nauwelijks verrassingen.

    Mocht er toch een onregelmatigheid of onduidelijkheid zijn in de ogen van de verzekerde, dan is de rekening (het declaratieoverzicht) het middel om dat te ontdekken. Nogmaals, in dat geval kun je het beste contact opnemen met de zorgverzekeraar. Wellicht klopt het toch en kunnen we het uitleggen. Of klopt het niet en komen wij in actie.

    Kijk voor meer informatie op onze website. Je kunt hier ook doorklikken naar info over dbc's en een informatiekaart van de overheid.

    1. In zo een geval ga ik via de app kijken, als ik er meer over wil weten dan bel ik op. Maar niet altijd meteen, soms schuif ik het voor mij uit.
  • Goedemorgen Rogier,

    Op zich helder, heeft  ZK ook een overzicht wanneer een behandeling wel / niet in rekening mag worden gebracht?

    Bijvoorbeeld: Als een klant (zonder afmelding) niet op een afspraak komt opdagen mag de zorgverlener de gehele behandeling in rekening brengen? Als de zorgverlener op dezelfde dag de afspraak afzegt om ziekte / spoedgeval of wat dan ook mag deze het consult in rekening brengen (geldt in wezen ook andersom). Stel je bent bij de fysio (afspraak van 20 minuten) en de fysio constateert iets wat direct moet worden aangepakt en de behandeling duurt 60 minuten wat mag de fysio declareren?

    Eigenlijk kan ZK de klant handvaten geven om de declaraties te kunnen beoordelen.

    Terugkomend om contact met de klantenservice op te nemen oké en voor een declaratie van een zorgverlener die ik niet ken logisch maar hoe gaat het met zeg een declaratie van een zorgverlener waar ik (bijvoorbeeld) onder behandeling ben. Hebben jullie cases uitgewerkt hoe jullie dat oppakken zonder dat de relatie klant en zorgverlener verstoord wordt?

  • Ik kijk eigenlijk altijd de declaraties na. Ik heb in het verleden weleens contact met jullie opgenomen omdat, naar mijn mening, een declaratie niet klopte. Het jammere is dat de bal dan terug gekaatst wordt met de melding: "Als je denkt dat het niet klopt, dan moet je zelf maar contact opnemen"... De declaratie was zonder problemen door jullie volledig vergoed en op het moment dat ik een opmerking over een niet kloppende declaratie, dan verwacht ik toch wel een andere reactie.

  •  Meestal zit er niet veel tijd tussen het bezoek bij een arts en bericht van een rekening, als het een flink bedrag is wil ik wel meer weten en zoek dat uit via de site (Mijn ZilverenKruis).  

  • Voormalig community-lid
    Voormalig community-lid als antwoord op Rosa - Zilveren Kruis

    Hi Rosa, nee, ik kan geen voorbeeld geven. Ik doel op een “klein” bedrag aan bijvoorbeeld eigen risico. 
    ik ga mijn man vragen me permissie te geven. Ik wist niet dat dat kan.

  • Ik log dan in op de website om te kijken waarvoor het is. Als ik bericht krijg via de mail dat ik een deel van het eigen risico moet betalen kijk ik even. Dat vind ik voldoende.