Hero Image

Hulp bij het kiezen van je verzekering
Je verzekering kiezen of veranderen: dat doet iedereen anders.

De een wil het snel kunnen regelen, geen gezeur. De ander zoekt het eerst tot op de bodem uit. En dan is er nog een groep die twijfelt en eigenlijk wel wat hulp verwacht bij het kiezen.

Je weet meteen bij welke groep jij hoort, toch? Want nog maar een paar maanden geleden nam je een beslissing voor je zorgverzekering in 2022.

Waar liep jij tegenaan toen je je verzekering koos of veranderde? En wat ging soepel?

Welke hulp verwacht je van (de website van) Zilveren Kruis bij het maken van je keuze?

Met jouw antwoord maken we onze website voor komend jaar weer beter, zodat het makkelijker wordt om een pakket te kiezen

Log in en reageer

Bovenliggend
  • Offline

    Op zich geen enkel probleem met het kiezen van de aanvullende verzekering (ik vind het gewoon leuk om mij in te lezen en zaken uit te zoeken).

    Waar ik mij wel zorgen over maak zijn de mensen die laag geletterd zijn / de taal niet machtig / digibeten / mensen die uit kostenoverweging geen aanvullende verzekering (kunnen) nemen.

    Kortom of een deel van de klanten überhaupt wel een juiste keuze kunnen maken waarbij de vraag is of je via de website die groep mensen wel kunt bereiken / helpen.

    Ik zit dan meer te denken aan hulp via gemeente / instellingen / organisatie of welke partij dan ook en ja dus niet exclusief voor ZK maar in het algemeen zorgen dat de persoon de juiste (aanvullende) verzekering krijgt.

    Want dat moet toch het doel zijn dat een ieder de verzekering heeft die bij hem of haar past.

  • Offline als antwoord op reesink

    Goed dat je met deze groep rekening houdt, Reesink. Je stelt voor dat bijvoorbeeld de gemeente of instellingen daarbij kunnen helpen. Het liefst zorgen we er natuurlijk voor dat wij iedereen kunnen helpen. Op welke manier vind jij dat Zilveren Kruis een rol kan pakken?

Opmerking Onderliggend
  • Ik vind de suggesties van Reesink heel mooi en heel goed passend binnen de filosofie van Achmea m.b.t. onder andere diversiteit en haar coöperatieve identiteit. Ik juich het dan ook toe dat hier goed over nagedacht wordt, al of niet in het kader van ZN. Zien jullie hier wellicht ook een rol weggelegd voor de Verzekeringsraad om eens over mee te denken den praten?

  • Offline als antwoord op Maurits - Zilveren Kruis

    Hallo Maurits,

    Dank voor de reactie en ik besef dat ZK moeite doet om de zorg toegankelijk te maken / houden maar als dat leidt tot een hogere premie zul je klanten verliezen (we worden steeds meer op prijs gerichte maatschappij) en dat is ook ongewenst en dan is automatisering enzovoort logisch en ja dan vallen groepen mensen buiten de boot.

    Door onwetendheid / financiële overwegingen worden soms verkeerde keuzes gemaakt en als blijkt dat bepaalde zaken niet verzekerd zijn krijg je dat klanten aan zorgmijding doen waardoor zaken kunnen verergeren en ze dan (eventueel) in het ziekenhuis komen en de kosten de pan uit gaan reizen (maar ja dat wordt volledig vergoed).

    Eigenlijk is in belang voor alle partijen dat mensen de juiste polis hebben.

    ZK kan dat niet alleen en naar mijn mening moet dit op een hoger niveau gerealiseerd worden. Kan gevoelig liggen maar betere informatie zal gewoon leiden tot betere keuzes en daardoor mogelijk mindere belasting van de gezondheidszorg en dat kan inhouden dat de zorg betaalbaar blijft.

    Ja ik geloof dat energie steken in de voorkant zal leiden dat het voor alle partijen voordeel zal opleveren. Let wel naast het feit dat ZK zelf eens door zijn pakketten loopt en zich afvraagt of dat allemaal wel logisch is.

  • Offline als antwoord op reesink

    Hallo Reesink, bedankt voor het uitgebreid meedenken. Goede suggesties geef je! Binnen Zilveren Kruis proberen we toegankelijk te zijn voor elke doelgroep, maar het kan natuurlijk altijd beter. Daar streven wij ook naar! 

  • Offline als antwoord op Maurits - Zilveren Kruis

    De rol van ZK kan zijn om met een brainstormcessie een paar groepen te bepalen (en neen dat is geen discriminatie) en ga creatief denken aan oplossingen. Bijvoorbeeld digibeten wat zijn nu de acties om die mensen te helpen en kan ZK (eigenlijk iedere zorgverzekeraar) meeliften? Het zal anders moeten dan een “gelikte” site neerzetten.

    Een brochure samenstellen om hulpverleners / familie te helpen het gesprek aan te gaan om dan met de persoon een goede keuze te maken. Ik weet moet heel zorgvuldig gebeuren en ja dan heb je ook nog AVG.

    Misschien contact opnemen met concollega’s want iedere verzekeraar zal tegen hetzelfde probleem aanlopen of “hogerop” Zorginstituut Nederland?. Het beste (en meest efficiënte) dat er een algemene oplossing komt (kan niet zo zijn dat iedere verzekeraar zijn of haar eigen oplossing bedenkt).

    Persoonlijk vind ik dat (ik denk ook uit kostenoverweging) vol op automatisering wordt gezet (wel begrijpelijk) maar dat daardoor in wezen alle zorgverzekeraars een deel van de klanten in de kou laten staan.