Hero Image

Welke zorgonderwerpen wil jij graag uitgelegd hebben?

De wereld van zorg en verzekeren is best ingewikkeld. Wat doet mijn verzekeraar eigenlijk? Waar kan ik terecht voor hulp? Wie betaalt wat in de zorg? En wat staat er nú weer in de krant? Daarom proberen we op #ohzitdatzo! verschillende actuele onderwerpen zo simpel en feitelijk mogelijk uit te leggen. Zo geven we uitleg over fraude in de zorg, leggen we je uit hoe het zit met huisartsentekorten en waar je premie naartoe gaat.

We zijn benieuwd: wat wil je uitgelegd hebben? Deel jouw vraag met ons. En misschien ontdek je via #ohzitdatzo! hoe het écht zit!

Log in en reageer

  • 1. Waarom preferente medicijnen als er steeds een tekort is en patiënten behoefte hebben aan vastigheid in merk. Kosten oogpunt vindt ik daarbij een kul reden met de huidige tarieven die we betalen aan zorgpremie. Mijn stelling: geef vrij welk merk men kiest en stop met voorkeurmedicijnen

    2. O.a. mijn gezondheid.net biedt de mogelijkheid om afspraken telefonisch te regelen, mijn zorgaanbieders (huisarts en tandarts) maken hier geen gebruik van. Bij mijn huisarts is het zelfs zo dat als je belt (niet spoed) je wordt teruggebeld (superirritant dat je niet direct iemand aan de lijn krijgt, het afluisteren en terugbellen kost m.i. net zoveel tijd als de telefoon meteen beantwoorden). Waarom niet in het kader van kostenbesparingen elke zorgaanbieder verplichten online afspraken aan te bieden

    3. Een diabetes afspraak controle kan ook telefonisch als een patient zelf de bloeddruk kan meten en de suikerwaarden. Waarom niet dit voortaan online regelen om de druk op de zorg weg te nemen met bijv. 1 x per jaar c.q. 1,5 jaar een jaar controle (en extra als de waardes niet goed zijn, ook kan een opgaaf van de waarden volstaan. Doorgaan met constant elke x periode een afspraak bij de huisarts / diabetesassistentie kost niet alleen de maatschappij veel geld (werknemer moet vrij nemen) maar ook de zorg (nakijken waardes is sneller en goedkoper dan elke patient laten langskomen (met goede waardes). Waarom wordt dit niet versneld geregeld
    p.s. dit kan m.i. bij meer chronische ziektes. 

    4. Medicijnen verstrekken via de apotheek: apotheek besteld, leverancier levert uit, apotheek slaat op, apotheek licht patient in, patient haalt op.........Kan dit niet veel efficiënter door de groothandel direct te laten leveren aan de patient en alleen via de apotheek bij een nieuw medicijn? 

    5. Waarom zijn er zoveel managementlagen bij de grote maatschappijen die ook bij de onder hun vallende sub maatschappijtjes zitten, dit kan m.i. worden afgedaan met een managementlaag ipv meerdere?

  • Ik vraag mij af hoe het Zilveren kruis meehelpt de zorgkosten en dus onze premie binnen de perken te houden. Las recent weer een artikel over de enorme vergoedingen voor chirurgen die daarnaast ook nog eens via de pharma industrie diverse tegemoetkomingen krijgen. Maar er zullen meer zaken zijn waar efficiënter en dus goedkoper gehandeld kan worden zonder administratieve extra rompslomp

  • Offline als antwoord op Halco - Zilveren Kruis

    Nee het ligt meer in de vergoedingen voor de chronisch zieke patiënten

  • Offline als antwoord op Halco - Zilveren Kruis

    Dag, dank voor reactie. Ja, op zich prima denk ik. En, lijkt wat algemeen waar ik specifieke onderwerpen heb. Maar ook: altijd goed om meer te weten over wat preventief kan.

  • Offline als antwoord op Halco - Zilveren Kruis

    Ja graag, ik maak me zorgen om de houdbaarheid van het zorgsysteem en de betaalbaarheid en eens stil staan bij processen die al jaren hetzelfde zijn lijkt mij geen gek idee. De bevolking wordt steeds ouder en is de 3 jaar nog wel logisch en kan niet iets geregeld worden om brillen (die niet meer gebruikt worden) in te nemen en het een 2de leven te geven. 

  • Offline als antwoord op Blondie1979

    Hoi  . Zo te lezen zou je een vergoeding aangepast willen zien. Of wil je dat wij op #ohzitdatzo een uitleg gaan geven over een GLI traject? 

  • Offline als antwoord op reesink

      Dank voor je uitbreide reactie. Zou je dan meer toelichting willen krijgen over de vergoeding van brillen en de rol van de opticien hierin? 

  • Offline als antwoord op ariaantje

      Zou je dan van ons meer uitleg willen krijgen over ons preventieve beleid? 

  • Offline als antwoord op Theodam

      Dank voor je reactie. Zo te lezen zou je medische adviezen of gezondheidstip willen krijgen? Misschien zijn dit mooie onderwerpen voor onze Gezonder Leven pagina's. 

  • Volg nu bijna een jaar een GLI traject om af te vallen. Helaas ben ik aangekomen door een chronische ziekte en hierdoor is het ook moeilijk om af te vallen. Ben van mening dat er voor de afvalmedicatie een onderscheid moet worden gemaakt tussen chronisch ziek en mensen die dit niet zijn. Leven met deze ziekte is al niet leuk en dan verplicht eerst een traject volgen werkt niet mee in dit proces. Mogelijk dat jullie hierover kunnen nadenken.