Welke zorgonderwerpen wil jij graag uitgelegd hebben?

De wereld van zorg en verzekeren is best ingewikkeld. Wat doet mijn verzekeraar eigenlijk? Waar kan ik terecht voor hulp? Wie betaalt wat in de zorg? En wat staat er nú weer in de krant? Daarom proberen we op #ohzitdatzo! verschillende actuele onderwerpen zo simpel en feitelijk mogelijk uit te leggen. Zo geven we uitleg over fraude in de zorg, leggen we je uit hoe het zit met huisartsentekorten en waar je premie naartoe gaat.

We zijn benieuwd: wat wil je uitgelegd hebben? Deel jouw vraag met ons. En misschien ontdek je via #ohzitdatzo! hoe het écht zit!

Log in en reageer

  • Heb tabletten tegen te hoge bloeddruk. Ik had nog voor 3 maanden tabletten en kreeg ik al weer nieuwe tabletten toegestuurd . Heb nu van de ene tablet 9 maanden voorraad liggen en van de andere zelfs 11 maand!

    Heb al contact gehad met apotheek en ze hebben wat aangepast maar dat had ik al een keer eerder gedaan.

    Mijn doel is om zo te leven dat ik kan stoppen met de tabletten. Als dat lukt heb ik een enorme voorraad tabletten liggen die dan weggegooid moeten worden.

    en die ik betaald heb. 

    Kan van jullie kant niet geregeld worden dat er een maximum komt  wat de apotheek vooruit mag leveren . 

  • Nee dat denk ik niet dat deze indiener bedoeld, de zorg moet met zijn tijd meegaan en eens stoppen met algemene aanvullende verzekeringen en dit meer op doelgroepen afstemmen zodat elke doelgroep alleen betaald voor de zorg die zij nodig hebben / achten. Maar innovatie is m.i. een vies woord binnen de verzekeringsmaatschappijen, het draait daar meer om baantjes en geld verdienen is mijn gevoel, maar dat is persoonlijk natuurlijk ! 

  • Goed punt maar denk ook aan de mensen die niet alleen een lkeesbril maar ook een computerbril of bril voor inde auto nodig hebben, die zijn juist wel gebaat bij een (gratis) 2e of derde bril. Dus de stelling zal niet in alle gevallen opgaan denk ik

  • Zeer goed punt, geef mensen met een chronische ziekte de mogelijklheid snel te starten met bijvoorbeeld medicijnen (ozempic etc.) om af te vallen i.p.v. eerst een traject van anderhalf jaar. zeker als die patienten al jaren van alles geprobeerd hebben. 

    Ik heb nu via mijn huisarts een aanvraag lopen bij het zorginstituut maar dat kan maanden duren voor er een beslissing is, een termijn die buiten proporties is, waarom kan dit niet sneller...........

  • 1. Waarom preferente medicijnen als er steeds een tekort is en patiënten behoefte hebben aan vastigheid in merk. Kosten oogpunt vindt ik daarbij een kul reden met de huidige tarieven die we betalen aan zorgpremie. Mijn stelling: geef vrij welk merk men kiest en stop met voorkeurmedicijnen

    2. O.a. mijn gezondheid.net biedt de mogelijkheid om afspraken telefonisch te regelen, mijn zorgaanbieders (huisarts en tandarts) maken hier geen gebruik van. Bij mijn huisarts is het zelfs zo dat als je belt (niet spoed) je wordt teruggebeld (superirritant dat je niet direct iemand aan de lijn krijgt, het afluisteren en terugbellen kost m.i. net zoveel tijd als de telefoon meteen beantwoorden). Waarom niet in het kader van kostenbesparingen elke zorgaanbieder verplichten online afspraken aan te bieden

    3. Een diabetes afspraak controle kan ook telefonisch als een patient zelf de bloeddruk kan meten en de suikerwaarden. Waarom niet dit voortaan online regelen om de druk op de zorg weg te nemen met bijv. 1 x per jaar c.q. 1,5 jaar een jaar controle (en extra als de waardes niet goed zijn, ook kan een opgaaf van de waarden volstaan. Doorgaan met constant elke x periode een afspraak bij de huisarts / diabetesassistentie kost niet alleen de maatschappij veel geld (werknemer moet vrij nemen) maar ook de zorg (nakijken waardes is sneller en goedkoper dan elke patient laten langskomen (met goede waardes). Waarom wordt dit niet versneld geregeld
    p.s. dit kan m.i. bij meer chronische ziektes. 

    4. Medicijnen verstrekken via de apotheek: apotheek besteld, leverancier levert uit, apotheek slaat op, apotheek licht patient in, patient haalt op.........Kan dit niet veel efficiënter door de groothandel direct te laten leveren aan de patient en alleen via de apotheek bij een nieuw medicijn? 

    5. Waarom zijn er zoveel managementlagen bij de grote maatschappijen die ook bij de onder hun vallende sub maatschappijtjes zitten, dit kan m.i. worden afgedaan met een managementlaag ipv meerdere?

  • Ik vraag mij af hoe het Zilveren kruis meehelpt de zorgkosten en dus onze premie binnen de perken te houden. Las recent weer een artikel over de enorme vergoedingen voor chirurgen die daarnaast ook nog eens via de pharma industrie diverse tegemoetkomingen krijgen. Maar er zullen meer zaken zijn waar efficiënter en dus goedkoper gehandeld kan worden zonder administratieve extra rompslomp

  • Nee het ligt meer in de vergoedingen voor de chronisch zieke patiënten

  • Dag, dank voor reactie. Ja, op zich prima denk ik. En, lijkt wat algemeen waar ik specifieke onderwerpen heb. Maar ook: altijd goed om meer te weten over wat preventief kan.

  • Ja graag, ik maak me zorgen om de houdbaarheid van het zorgsysteem en de betaalbaarheid en eens stil staan bij processen die al jaren hetzelfde zijn lijkt mij geen gek idee. De bevolking wordt steeds ouder en is de 3 jaar nog wel logisch en kan niet iets geregeld worden om brillen (die niet meer gebruikt worden) in te nemen en het een 2de leven te geven. 

  • Hoi  . Zo te lezen zou je een vergoeding aangepast willen zien. Of wil je dat wij op #ohzitdatzo een uitleg gaan geven over een GLI traject?